2014 is het internationale jaar van het agrarische familiebedrijf. Mede daarom werd er in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van vrouwen bij het bedrijf van hun boerende echtgenoot. De onderzoekers schrokken een beetje van de resultaten. Dat schrijft Boerderij.
Groot
Het LEI berekende dat ca. 55 procent van de Nederlandse agrarische productie in handen is van 17 procent van de bedrijven. Dat heeft te maken met arbeid en techniek. De kostbare factor arbeid kan door techniek worden vervangen, maar rendeert alleen bij een zekere schaalgrootte. Zo worden de bedrijven en het management steeds technischer.
Zorgen
Terwijl 30 jaar geleden nog maar 5% van de echtgenotes van de boer buiten de deur werkte, ligt hun aantal nu op 40%. Toch werken ze ook mee op het bedrijf van hun man en bemoeien ze zich met diens strategie voor het bedrijf.
Opvallend zijn de zorgen van boerinnen. Zeventig procent van de 200 boerinnen die aan het onderzoek meededen, maakt zich zorgen over de financiële basis van het boerenbedrijf. Zij vinden niet dat hun bedrijf per se door hun kinderen moet worden voortgezet en denken bovendien dat die voor een grote financiële last en verantwoordelijkheid komen te staan.
Familieopvolging verdwijnt uit de boerencultuur
Familieopvolging wordt niet meer als belangrijke doelstelling gezien. Dat baart de onderzoekers zorgen. Zij vragen zich af of het nog wel reëel is om te denken dat de traditie van overdracht aan een kind nog lang stand houdt. Individuele belangen lijken te prevaleren boven familiebelang, zeggen de onderzoekers. Ze roepen boeren, beleidsmakers, adviseurs en onderzoekers op attent te zijn op deze ontwikkeling.
De boer die voor weinig hard werkt en zich zwaar in de schulden steekt, zou volgens de denklijn van de onderzoekers weleens snel geschiedenis kunnen zijn.
Fotocredits: 1.000 jaar Zoetermeer, FaceMePLS
Dit artikel afdrukken
Groot
Het LEI berekende dat ca. 55 procent van de Nederlandse agrarische productie in handen is van 17 procent van de bedrijven. Dat heeft te maken met arbeid en techniek. De kostbare factor arbeid kan door techniek worden vervangen, maar rendeert alleen bij een zekere schaalgrootte. Zo worden de bedrijven en het management steeds technischer.
Zorgen
Terwijl 30 jaar geleden nog maar 5% van de echtgenotes van de boer buiten de deur werkte, ligt hun aantal nu op 40%. Toch werken ze ook mee op het bedrijf van hun man en bemoeien ze zich met diens strategie voor het bedrijf.
Opvallend zijn de zorgen van boerinnen. Zeventig procent van de 200 boerinnen die aan het onderzoek meededen, maakt zich zorgen over de financiële basis van het boerenbedrijf. Zij vinden niet dat hun bedrijf per se door hun kinderen moet worden voortgezet en denken bovendien dat die voor een grote financiële last en verantwoordelijkheid komen te staan.
Familieopvolging verdwijnt uit de boerencultuur
Familieopvolging wordt niet meer als belangrijke doelstelling gezien. Dat baart de onderzoekers zorgen. Zij vragen zich af of het nog wel reëel is om te denken dat de traditie van overdracht aan een kind nog lang stand houdt. Individuele belangen lijken te prevaleren boven familiebelang, zeggen de onderzoekers. Ze roepen boeren, beleidsmakers, adviseurs en onderzoekers op attent te zijn op deze ontwikkeling.
De boer die voor weinig hard werkt en zich zwaar in de schulden steekt, zou volgens de denklijn van de onderzoekers weleens snel geschiedenis kunnen zijn.
Fotocredits: 1.000 jaar Zoetermeer, FaceMePLS
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
2014 het jaar van het familie bedrijf ? Natuurlijk vindt het ministerie belangrijk dat ons nationale voedsel door familiebedrijven geproduceerd wordt want dat is een garantie dat de kostprijs van vlees,melk en eieren zo laag mogelijk blijft en de tussenhandel en supermarkten er flink aan kunnen verdienen en de prijs voor de consument toch nog zo laag blijft dat we in Nederland volop kunnen eten terwijl we maar ca. 15 % van ons inkomen aan de dagelijkse boodschappen besteden.
En die slechte uurlonen hebben tot gevolg dat er steeds minder boerendochters en - zonen de familie bedrijven voort willen zetten, professioneel geleide bedrijven gaan met personeel werken wat wel een passend uurloon betaald moeten krijgen en dan moeten er voor een gelijk blijvende kostprijs op grotere schaal ( sommigen noemen dat industrie of mammoetbedrijven) geproduceerd worden. En de consument zegt dat ie dat niet wil maar toont in de supermarkt een ander gedrag. Uiteindelijk blijven er alleen familiebedrijven over die voor de lokale markt agrarische activiteiten uitvoeren, afgestemd op de locale consumentenwensen die een hogere prijs voor hun voedsel willen betalen mits het maar voldoet aan de eisen die ze er aan stellen.
tradities verdwijnen Jeroen. Ten eerste mág een boerderij door een kind overgenomen worden, itt dat dit vroeger min of meer vanzelfsprekend was en krijgen kinderen de kans om zich te ontwikkelen en een eigen keus te maken.
Terwijl de onderzoekers 'schrokken' van de resultaten ben ik er blij mee.
Wel blij met dit stukje nieuws als eventuele opvolger van melkveebedrijf thuis.
Hiermee groeit het besef: What's really going on.
en (hopelijk) ook het begrip voor keuzes die boerenzonen en dochters maken.
Wel jammer dat ik NAJK niet terug lees in dit stuk.
Die zouden dit ook hebben mogen signaleren of op z'n minst hier genoemd worden....