Ons voedsel is veiliger en meer duurzaam dan ooit. En toch groeit het wantrouwen. Ik pleit voor een verschuiving van normen naar waarden.

Onze overheid garandeert ons met al haar regels en wetten en de strenge controle daarop dat 100% van ons voedsel veilig en duurzaam is. Desondanks maakt een ruime meerderheid zich zorgen.

"Ongeveer zestig procent van de Nederlandse consumenten is ongerust over mogelijke restanten van hormonen en antibiotica in vlees. Dat blijkt uit de nieuwste Eurobarometer-enquête uitgevoerd in opdracht van de European Food Safety Authority (EFSA). Ongeveer 53 procent van de Nederlandse consumenten maakt zich zorgen over de aanwezigheid van resten vergif in groente, fruit of graan en 57 procent is ongerust over te hoge dioxinegehaltes in vis. Het welzijn van boerendieren is voor 59 procent van de Nederlandse respondenten een punt van zorg. Een derde van de consumenten is er niet van overtuigd dat overheden in de Europese Unie snel ingrijpen als een gevaar voor de volksgezondheid is vastgesteld." Bron: Levensmiddelenkrant 24.11.2010.

Het grote gebrek aan vertrouwen in overheid en bedrijfsleven leeft volgens mij zeker niet alleen bij goed geïnformeerde mensen. Ik denk dat vooral onder mensen die juist gevoelig zijn voor 'autoriteit' een onbehagen groeit: bij de traditioneel ingestelde zwijgende meerderheid die juist het vertrouwen graag buiten zichzelf neerlegt.Zij maken zich ongerust, geven dit desgevraagd ook aan in onderzoeken, maar passen hun koopgedrag daar niet op aan: men verkiest voorlopig de struisvogelpolitiek en blijft volharden in het basisidee dat er gewoon goed voor ze gezorgd moet worden. Voorlopig maken fabrikanten en retailers zich daarom nog geen grote zorgen: 'so far so good'.
Ik vraag mij af of dit inderdaad echt heel veel langer zo goed kan gaan.

Het is tijd dat zowel overheid als bedrijfsleven op zoek gaan naar nieuwe vormen van zekerheid. Niet als schijnoplossing, maar juist fundamenteel. Voor mij betekent dat een transformatie van binnenuit: van normen, maar op waarden.

Niels Willems is een marketeer die zich overbodig probeert te maken. Hij snapt bijvoorbeeld wat hier staat. Toch heeft hij een marketingburo.




Dit artikel afdrukken