De verkoop lijkt een logische stap voor Nestlé, dat zich wil focussen op gezonde producten. Minder suiker, minder vet, maar ook: meer winst. Nestlé voelt de hete adem van de activistische aandeelhouder Daniel Loeb in zijn nek.

CEO Mark Schneider beloofde bij zijn aantreden 3 jaar geleden te focussen op koffie, babyvoeding, diervoeding, water en gezonde voeding. Het verkopen van de Amerikaanse ijstak lijkt naadloos in die strategie te passen. Eerder verkocht Nestlé bijvoorbeeld al de Amerikaanse chocoladetak. Charcuteriemerk Herta staat ook in de etalage.

Froneri is een 50/50 joint-venture van de Franse investeringsmaatschappij PAI en Nestlé zelf. Het bedrijf ontstond in 2016 toen PAI en Nestlé besloten hun Europese ijsbedrijven in elkaar te schuiven. Door alle Amerikaanse ijs-activiteiten nu onder te brengen bij Froneri ontstaat een bedrijf dat een wereldwijd aandeel van 10% van de ijsmarkt heeft. Daarmee versterkt de joint-venture, eigenaar van Mövenpick en talloze kleinere ijsmerken, zijn positie tegenover zijn geduchte concurrent Unilever. Unilever is eigenaar van de sterke merken Magnum en Ben & Jerry's en heeft wereldwijd 18% van de roomijsmarkt in handen.

Een van de grootste Amerikaanse Nestlé-merken is Häagen-Dazs dat te weinig winst maakt en marktaandeel verliest, schrijft De Tijd. Bovendien groeit de Amerikaanse roomijsmarkt maar langzaam (vorig jaar 3%) in vergelijking met andere markten. Het merk mist de markt en dat zou volgens analisten de directe reden zijn waarom Nestlé het merk 'dumpt' en zelfs voor een zacht prijsje.

Een overweging op langere termijn is dat Nestlé voldoende kapitaal aan het bijeenbrengen is om een majeure overname te kunnen doen op het gebied van consumentengezondheid. Tot nu toe heeft Nestlé meer verkocht dan gekocht. Het Zwitserse levensmiddelenbedrijf zal op niet al te lange termijn een echte klapper willen maken, zeggen analisten op Bloomberg.
Dit artikel afdrukken