2
Fotocredits: 'Nestlé Kitkat', Howard Lake CC BY-SA 2.0

Flash VoedselketenMerkwaarde Unilever verder onderuit

Merkenbureau Brand Finance maakt jaarlijks een rangschikking van ‘s werelds grootste voedsel- en drankenbedrijven op basis van hun merkwaarde.

Nestlé is met afstand het voedingsmerk dat het meeste waard is. De merkwaarde nam met 8% toe tot $22,4 miljard (€20,52 miljard). Het Zwitserse merk wordt door Brand Finance geprezen vanwege zijn 'vermogen om te voldoen aan veranderende consumentenvoorkeuren, trends voor te blijven en effectief nieuwe producten te lanceren'.

Op nummer 2 staat een bij ons niet zo bekend merk: het Chinese zuivelmerk Yili. Dat zag zijn merkwaarde 17% omhoog gaan naar $12,4 miljard (€11,36 miljard). Verder staan in de top 5 nog Lay’s, Danone, en Tyson. Het ons welbekende Unilever duikelde van plek 13 in 2022 naar plek 23 in 2023. In 2015 stond het toen nog Brits-Nederlandse Unilever op plek 6.

Brand Finance berekent de merkwaarde met behulp van de Royalty Relief-berekening die de waarde bepaalt die een bedrijf dat het merk op zijn producten wil plakken bereid is om te betalen. Een hele mond vol en er komen ook nog 7 stappen bij kijken. Maar dan heb je wel een leuk lijstje.

ESM - Top 100 Most Valuable Food Brands Revealed: Brand Finance | ESM Magazine, 23 aug 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Erik van Dam
Erik van Dam Humane gezondheid
  • #2
  • 27 aug '23
  • 18:12

Ik heb niet veel met merken, ik vertrouw op bedrijven die spullen inkopen en bedrijven waar ik rechtsreeks mijn spullen koop. Voor auto onderdelen maak ik nog wel eens een uitzondering.

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #1
  • 23 aug '23
  • 23:08

De beursgang van ARM (6000 werknemers tegen Unilever 150.000), eigendom van het Japanse SoftBank moet tussen de 60- en 70 miljard dollar opleveren.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.