In 2039 wil Unilever helemaal emissievrij zijn, en in 2030 moet de uitstoot van consumentenproducten gehalveerd zijn. Moeilijk? De levensmiddelen- en verzorgingsproductenfabrikant heeft in ieder geval één heel eenvoudige maatregel. Zet de diepvries een stuk minder koud.
De 'last mile' van de ijsverkopen van Unilever (Magnum, Ben & Jerry's) vindt plaats in diepvriezers in winkels en bij horecagelegenheden. Maar die diepvriezers blijken verantwoordelijk voor zo'n 10% van Unilevers broeikasgasvoetafdruk in de waardeketen. Als onderdeel van de totale strategie van Unilever om aan de klimaateisen te voldoen, begint het bedrijf met een simpele stap: opwarmen van de koude keten. Zet de diepvriezers in plaats van op -18 graden, op -12 graden. Dat zou zo'n 20 tot 30% minder energie en broeikasgasuitstoot per diepvries moeten kunnen opleveren.

Unilever start dan ook 2 pilotprojecten, het eerste in Duitsland, volgend jaar in Indonesië. "Deze pilots zullen waardevolle informatie opleveren over hoeveel energie we kunnen besparen", aldus Matt Close, President Ice Cream bij Unilever. Bovendien, niet minder belangrijk, wil Unilever te weten komen "hoe onze ijsproducten presteren in warmere vriezers, zodat we hetzelfde lekkere ijs kunnen leveren."

Unilever hoopt dat als de pilots succesvol blijken, de vriezers voor consumentenijs wereldwijd wat warmer afgesteld kunnen worden.