In 2019 gaf de Nederlandse kottervloot zo'n €51 miljoen uit aan brandstofkosten, 22% van de totale opbrengst. De verwachting is dat door het pulsverbod overgeschakeld zal worden naar vismethoden die meer brandstof verbruiken, waardoor het brandstofverbruik van de vloot weer zal stijgen. Voor grote boomkotters kan dat een toename van meer dan 75% zijnOok voor 2020 en de nabije toekomst zijn de verwachtingen somber. Directe aanleidingen daarvoor zijn het dit voorjaar gesloten Noordzee-akkoord (waar de vissers zich niet aan hebben verbonden) dat waarschijnlijk veel visgrond verloren zal doen gaan door de ruimtetoekenning aan windparken en natuur, het verbod op de pulsvisserij, de brexit maar ook de sterk teruglopende schol- en tongvangsten. Naar verwachting zal de (wereld)markt tot zeker volgend jaar achterblijven bij het pre-corona vraagvolume.
Al die ontwikkelingen leiden vermoedelijk tot een te ruim aanbod zodat een daling van de visprijzen te verwachten is. Daarnaast heeft de coronapandemie een negatieve impact op de werkgelegenheid, het toerisme en de valutakoerse. De Wageningse viseconomen verwachten dat daarom "de besteding aan visproducten mogelijk tijdelijk zal dalen".
20% minder vis
De Nederlandse kottervloot, in 2019 291 schepen, bracht in 2019 circa 64 miljoen kilo vis aan wal, ruim 20% minder dan in 2018. De garnalenaanvoer nam met maar liefst 43% af - na het recordjaar 2018 voor de garnalenvissers lagen de vrieshuizen nog vol, met prijsdalingen tot gevolg. Maar ook de aanvoer van tong en schol daalde sterk, met respectievelijk -22% en -13%. Uiteindelijk is het Nederlandse scholquotum maar voor 45% benut en het tongquotum voor 63%. Ook de aanvoer van mosselen kwam een derde lager uit dan het seizoen 2019/2020; met 33 miljoen kilo was het de laagste aanvoer in de laatste 10 jaar. De totale waarde van de aangevoerde mosselen daalde met meer dan 20% naar €42 miljoen, het laagste niveau in de afgelopen 20 jaar.
Brandstof
In 2019 gaf de Nederlandse kottervloot zo'n €51 miljoen uit aan brandstofkosten, 22% van de totale opbrengst. "De verwachting is dat door het pulsverbod overgeschakeld zal worden naar vismethoden die meer brandstof verbruiken, waardoor het brandstofverbruik van de vloot weer zal stijgen. Voor grote boomkokotters kan dat een toename van meer dan 75% zijn," schrijft WER.
De exportwaarde van Nederlandse vis-, schaal- en schelpdierproducten steeg in 2019 met 5% tot €4 miljard. Opvallend is dat in dit cijfer ook de re-export van geïmporteerde en daarna bewerkte producten is inbegrepen. Voorbeelden daarvan zijn zalm en kabeljauw: "Beide vissoorten worden qua volume bijna volledig geïmporteerd en in Nederland (verder) verwerkt. Deze soorten zijn in volume de export van schol voorbijgestreefd."
De volledige resultaten zijn te vinden op www.visserijincijfers.nl.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog