De van oorsprong Franse supermarktketen Intermarché, van moederbedrijf Les Mousquetaires, heeft in Frankrijk 1.856 filialen en er maakt deel uit van de grote drie, naast E. Leclerc en Carrefour. “Het is geen hard discounter als Lidl en Aldi, wel een prijsspeler”, zegt retailexpert Stefan Van Rompaey op HLN. “Ik zou Intermarché eerder vergelijken met Albert Heijn. Het zet eveneens sterk in op stuntpromoties, met veel acties met onder meer vleeswaren." De slogan van Les Mousquetaires geeft het al aan: "tous unis contre la vie chère", met z'n allen tegen hoge prijzen.

Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Intermarché ruim 4.000 huismerken in het assortiment van 15.000 producten. Die produceert Intermarché zelf in 62 fabrieken, en laat de keten vangen door zijn eigen vissersvloot. "We willen alles van A tot Z beheren, van bij de bevoorrading van de grondstoffen tot aan de rekken van uw Intermarché”, klinkt het bij de Fransen. “We bieden echte merken met een onberispelijke kwaliteit aan een optimale prijs.”

Marktleider
In België had de keten al 77 winkels, in Wallonië en Brussel. Met de 86 overgenomen winkels van Mestdagh, een familiebedrijf uit het Waalse Gosselies, wil Intermarché om te beginnen in die twee gewesten marktleider worden. Het uitgangspunt is de gecombineerde omzet van €1,6 miljard en een marktaandeel van 12,4%. Daar is dus nog flink wat werk aan de winkel.

Vlaanderen
De keten geeft bovendien aan ook al een oogje op Vlaanderen te hebben en daar te willen uitbreiden, aldus Nieuwsblad. Mestdagh heeft met twee Vlaamse winkels, in Aarschot en Tienen, een voet tussen de deur. "We mogen ze niet onderschatten”, zegt Van Rompaey. Ten eerste moet Intermarché met de komst naar Brussel sowieso al tweetaligheid invoeren, wat de drempel naar Vlaanderen verlaagt. Ook laat de prijspolitiek in de nieuwe Mestdagh by Intermarché-winkels zien dat Intermarché zich qua prijs onder Delhaize en Carrefour positioneert.

Moeten Colruyt en Delhaize na de komst van de Hollandse prijsvechters Albert Heijn en Jumbo vrezen voor nóg een lage prijzen-concurrent? Het gaat ongetwijfeld de toch al op het scherpst van de snede uitgevochten prijsconcurrentie verder opdrijven. Intermarché staat bekend om de vele acties, Albert Heijn zette zelfs bij nader inzien onwettige prijsacties in. Maar volgens Van Rompaey hoeven Colruyt en co zich niet meteen zorgen te maken. "Kijk maar naar Jumbo, daar verloopt het ook niet zo vlot als gehoopt. Sommige van hun winkels hebben het moeilijk om zich van Albert Heijn te onderscheiden.” De Vlaming is al 'goed bediend' wat betreft supermarkten. Die zit niet op nog een nieuwe speler te wachten.

België is nog altijd één van de duurste landen om boodschappen te doen. Met name de Walen zullen de kosten van boodschappen zien dalen, aangezien het prijspeil in Wallonië toch al hoger lag dan in Vlaanderen. Daar leidde de komst van AH en Jumbo tot verandering. Mogelijk zet die trend nu ook in Wallonië in als Intermarché succesvol is. Carrefour lukte dat immers niet.
Dit artikel afdrukken