De Belgische supermarktketen Colruyt realiseert zijn belofte van 'de laagste prijs'. Dat blijkt uit het jaarlijkse supermarktprijsvergelijkingsonderzoek van Test Aankoop.
Een gemiddeld boodschappenmandje - een mix van A-merken, huismerken en budgetmerken - blijkt bij Colruyt het goedkoopst te zijn. Althans, bij Colruyt-vestigingen met een Albert Heijn in de directe omgeving. Omdat Colruyt reageert op de prijzen van Albert Heijn om zijn prijsbelofte gestand te kunnen doen, is de Belgische keten met 1% prijsverschil nipt de goedkoopste.
In Wallonië, waar Albert Heijn (nog) geen filialen heeft, ligt het prijsniveau van Colruyt 7% boven dat van de goedkoopste winkels. Datzelfde niveau geldt ook voor de Colruyt-vestigingen die niet op de aanbiedingen en promotie-acties van de Nederlandse keten hoeven te reageren. Albert Heijn positioneert zich in België nadrukkelijk als een prijsvechter en datzelfde geldt voor Jumbo die sinds november 2019 ook in België actief is. Die keten is nog niet meegenomen in het onderzoek van Test Aankoop omdat het aantal winkels nog beperkt is, schrijft De Standaard.
In vergelijking met de goedkoopste Colruyt-vestigingen (index 100) is de Franse keten Carrefour 15 tot 19% duurder. Belgen die hun boodschappen doen bij Delhaize, AD Delhaize, Makro en Spar zijn 21 tot 22% duurder uit. Vanwege die verschillen is er ruimte voor Hollandse formules bij onze zuiderburen.
TestAankoop.be - De concurrentie speelt bij de supermarkten, zeker in Vlaanderen
Een gemiddeld boodschappenmandje - een mix van A-merken, huismerken en budgetmerken - blijkt bij Colruyt het goedkoopst te zijn. Althans, bij Colruyt-vestigingen met een Albert Heijn in de directe omgeving. Omdat Colruyt reageert op de prijzen van Albert Heijn om zijn prijsbelofte gestand te kunnen doen, is de Belgische keten met 1% prijsverschil nipt de goedkoopste.
In Wallonië, waar Albert Heijn (nog) geen filialen heeft, ligt het prijsniveau van Colruyt 7% boven dat van de goedkoopste winkels. Datzelfde niveau geldt ook voor de Colruyt-vestigingen die niet op de aanbiedingen en promotie-acties van de Nederlandse keten hoeven te reageren. Albert Heijn positioneert zich in België nadrukkelijk als een prijsvechter en datzelfde geldt voor Jumbo die sinds november 2019 ook in België actief is. Die keten is nog niet meegenomen in het onderzoek van Test Aankoop omdat het aantal winkels nog beperkt is, schrijft De Standaard.
In vergelijking met de goedkoopste Colruyt-vestigingen (index 100) is de Franse keten Carrefour 15 tot 19% duurder. Belgen die hun boodschappen doen bij Delhaize, AD Delhaize, Makro en Spar zijn 21 tot 22% duurder uit. Vanwege die verschillen is er ruimte voor Hollandse formules bij onze zuiderburen.
Harm, het is helemaal buiten de context van het bericht hierboven, maar ok, dan had ik mijn mond maar moeten houden.
Boeren leveren hun producten aan de handel. Bij te veel aanbod is de prijs laag.
Lithium (batterij) en staal/aluminium worden geleverd aan de handel. De milieuimpact is te hoog in relatie tot de prijs.
De boer die weet hoe hij waarde kan toevoegen aan zijn partners in de keten (er zijn er gelukkig vele van zulke boeren, maar helaas niet de gemiddelde) krijgt zijn kosten en marge gedekt. Bij die elektrische auto is dat niet het geval. Daarom moet je er eigenlijk wat meer voor betalen, maar de markt is er niet naar. En daarom doe je het niet.
Dick, de connectie met je eerste zin begrijp ik niet.
Voor mij zit je tweede zin vol met tegenstellingen. Kipster is een mooi voorbeeld. Ik vind een ei van Kipster een product zonder een belofte, of het moet gaan om welk type bedrijf straks dominant zal zijn. Grootschalig met een PR afdeling die er in slaagt consumenten te overtuigen een product te kopen zonder een belofte.
Hoeveel soorten ei verwacht je straks in het schap ?
Harm, betaal jij wel wat meer voor - ik zeg maar wat - je telefoon of elektrische auto? Het zou wel moeten.
Voor een product met een belofte die overtuigt, betalen mensen wel meer. Zelfs bij een discounter: ik vermoed dat Kipster nog steeds te vaak uitverkocht is bij Lidl.
Zijn er nog mensen die denken dat supermarkten zo maar wat extra betalen aan de producenten?