Als Albert Heijn een artikel in de aanbieding doet, volgt de Belgische supermarktketen Colruyt voortaan in heel Vlaanderen.

Van oudsher belooft Colruyt zijn klanten altijd de laagste prijs te bieden. In de praktijk doet Colruyt dat lokaal, door te reageren op kortingsacties van concurrenten in de Colruyt-winkels die in de directe nabijheid van de concurrentie liggen. In België positioneert Albert Heijn zich nadrukkelijk als prijsvechter. De Zaandammers schuwen agressieve kortingsacties niet, zoals de omstreden '1+2 gratis'-actie.

"Albert Heijn heeft intussen 53 winkels en is daarmee in heel Vlaanderen actief," zegt Colruyt-directeur Chris Van Wettere in De Tijd. "In de praktijk reageerden de meeste Colruyt-winkels dus al op Albert Heijn. Er zijn nog maar enkele Colruyts over die niet dicht in de buurt van een Albert Heijn liggen. Nu reageren die ook."

In Wallonië en Brussel voert Colruyt de maatregelen niet door. "Het is de nabijheid van de concurrentie die telt, niet de taalgrens", aldus Van Wettere. En dus zullen de regionale prijsverschillen tussen Colruyt-winkels niet helemaal verdwijnen.

De Belgische markt kent immers nog meer nieuwkomers met ieder hun eigen kortingsbeleid. Niet in de laatste plaats Jumbo, de Nederlandse supermarktketen met de 'laagsteprijsgarantie'. Jumbo wil de komende jaren doorgroeien naar 100 winkels in Vlaanderen.
De Tijd - Colruyt biedt Albert Heijn-korting aan in heel Vlaanderen
Reageer
  • Deel
Druk af