In reclameteksten mag je liegen. Je mag bijvoorbeeld zeggen dat je de "lekkerste aardbeien" verkoopt, terwijl het treurige rode klonten betreft die ten koste gaan van de Iberische bergpanter. Je mag ook zeggen dat je gebraden kippen de winkel uitvliegen en dat je taarten zo mager zijn dat je er elke dag van zou kunnen genieten. Niemand wil dat een wetgever elke reclame-uitspraak gaat controleren op waarheid; de consument heeft genoeg mogelijkheden om zelf te ontdekken of aardbeien al dan niet de beste van de wereld zijn. De overheid moet alleen waken over veiligheid en informatie over de herkomst, ras en ingredienten.Om consumenten te helpen zijn er verder allerlei gidsen en weblogs vol met tips waar je moet zijn voor lekkers. Sinds Nico Klei heeft geschreven dat de Chateau Tapie bij de AH niet meer is wat hij was, koop ik hem niet meer.

De volgende tekst staat op de Albert Heijn-site:

"Albert Heijn staat midden in de samenleving. We zijn tegelijkertijd inkoper, verkoper, werkgever en buurtgenoot. In elke rol proberen wij een bijdrage te leveren aan een gezonde en duurzame samenleving. Als supermarktketen willen we een gezonde leefstijl en gezonde voeding in het bijzonder, actief promoten."

Dit is geen reclametekst, maar een MVO-tekst. Elk groot bedrijf heeft een hoekje op zijn website waar hij met een domineesblik over zijn goederen glijdt. In hoeverre moet je zo'n tekst serieus nemen? Zie in het plaatje een andere tekst van Albert Heijn, op de zak paprikaribbelchips:

"rijk aan onverzadigde vetten"Is deze bedoeld om een gezonde leefstijl en gezonde voeding in het bijzonder, actief te promoten? De achtergrond van de tekst is de regelgeving van de EU, die net als de AH zegt een gezonde leefstijl promoten. De superwetgever heeft om die reden bepaalt dat je producten met extra reclamegeweld aan mag prijzen wanneer die veel onverzadigd vet bevatten. Volgens wetenschappers krijgt de burger daar vaak te weinig van binnen.

wouter van der land
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


AH spreekt op de zak de waarheid, de naar ui smakende paprikaribbelchips bevatten 30 gram onverzadigd vet per 100 gram. Maar komt het allemaal goed met je gezondheid als je maar af en toe in de ribbelchips graait? Nee, dat gelooft Albert Heijn zelf ook niet. Chips krijgen geen gezondheidsklavertje en passen dus niet in AH's gewenste gezonde leefstijl. De tekst "rijk aan onverzadigde vetten" staat alleen op de verpakking omdat het nu eenmaal mag van Europa en zorgt voor hogere verkoop. De marketeer van Albert Heijn negeert de geest van de Europese regelgeving (mensen gezond maken) en zijn eigen MVO-principe (mensen gezond maken).

Zo'n MVO-tekst wordt zo minder geloofwaardig. Zou er ruzie zijn tussen de MVO-verantwoordlijke bij AH en de chips-marketeer?



Dit artikel afdrukken