Purple Pride, het auberginemerk van Growers United, stimuleert al jaren gezond en plantaardig eten en zocht hierin de samenwerking op met Jumbo en producent Kempenfoods. “Op dit moment eet ongeveer 30% van de huishoudens in Nederland aubergine. Veel mensen vinden de groente moeilijk te bereiden. Deze kant-en-klare aubergine shoarma is lekker en je hoeft het alleen maar kort op te bakken. Met deze toepassing hopen we de consument te stimuleren om vaker aubergines te eten”, aldus Dekkers.

Verspillingsvrij product
De plantaardige reepjes zijn gemaakt van verse aubergines rechtstreeks van Nederlandse telers. Ze zijn geroosterd en op smaak gebracht met olie en natuurlijke smaakmakers, zodat je de echte shoarmabeleving krijgt. “Gezonde convenience-producten winnen enorm aan populariteit. Een aubergine shoarma van 100% pure aubergine is een gezonde vernieuwing op het gebied van vegan vleesvervangers”, vertelt Dekkers

De aubergine shoarma is niet alleen heel lekker en makkelijk te bereiden, maar draagt ook bij aan onze duurzame doelstelling: 100% circular, fair and health in 2040. “Purple Pride maakt bij de productie van de aubergine shoarma gebruik van producten met een buts of een schrammetje. Deze producten zijn niet mooi genoeg voor het winkelschap, maar nog net zo lekker”, zegt Dekkers.

Daarnaast worden de aubergines heel duurzaam geteeld. “Onze auberginetelers zijn PlanetProof gecertificeerd en besparen aardgas door hun kassen te verwarmen met warmtepompen, restwarmte of aardwarmte. Twee derde van het gebruikte water is regenwater of restwater van de suikerindustrie. Het restwater uit suikerbieten wordt opgeslagen onder de grond en gebruikt voor het water geven van aubergineplanten”, licht Dekkers toe.


Restwater van de suikerfabriek laat de plantjes in de kas groeien


In een broodje shoarma moet je lekker kunnen happen
Nieuwkomer in het vegan landschap
De vlezige bite van de groenteshoarma en de herkenbare populaire smaak zal flexitariërs overhalen om vaker voor de plantaardige variant te kiezen, verwacht Dekkers. “In een broodje shoarma moet je lekker kunnen happen.” Een vleesvervanger is het niet, erkent hij. Voor mensen die vlees eten hoeft een vervanger niet op nutriëntenniveau een vervanger te zijn, vindt Dekkers. De combinatie van shoarma en aubergine moet mensen vooral nieuwsgierig maken. “Doordat het product geen soja of tarwe bevat, is het ook nog eens laag in calorieën”, voegt hij toe.

Eerste aubergine shoarma in het schap
De aubergine shoarma is bij meer dan vijfhonderd Jumbo winkels te koop in een 200 gram verpakking en vormt samen met knolselderijsteak en oesterzwamgehakt een kant & klaar range in het koelvers AGF-schap. Ook voor de food service branche is de aubergine shoarma beschikbaar in een 600 gram verpakking bij de groothandel en wordt vooral gebruikt door restaurants en cateraars. Door de sous vide bereiding, behoudt het product de optimale smaak en is de shoarma koelvers vijf weken houdbaar.

“Combineer de aubergine shoarma met kikkererwten en Rogan Josh saus op naan of serveer het in een pita met een lekkere tzatzikisaus en je hebt een heerlijk lunch”, tipt Dekkers.

Purple Pride is sinds 1996 uitgegroeid tot het grootste auberginemerk van Noordwest-Europa. Tien moderne teeltlocaties leveren een oogst op van ruim 42,5 miljoen kilo aubergines per jaar. Met een teeltoppervlakte van 75,5 hectare en ruim 70% van de Nederlandse aubergineproductie is telersvereniging Purple Pride marktleider in Nederland.

Verdient de aubergine shoarma van Purple Pride en Jumbo een Gezonde Innovatie Award? Breng dan je stem uit op de stemwebsite. Stemmen kan tot en met zaterdag 18 november 2023.
Dit artikel afdrukken