Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dat schrijft FoodNavigator. Mars hoorde, samen met Mondelẽz, Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola en Unilever tot de initiatiefnemers voor een eigen systeem, waarop consumenten in één oogopslag zouden kunnen zien hoe vet, zoet en zout een product is. Met andere woorden: hoe gezond een bepaald voedingsmiddel - per portie - uiteindelijk is.

Het voorstel stuitte op forse kritiek, onder meer van foodwatch. Door het hanteren van porties verdwijnen bij sommige voedingsmiddelen ineens de ongezonde rode kleuren van het etiket.

Volgens Mars "geniet de door ENL verkende 'per portie'-oplossing op dit moment niet de geloofwaardigheid en consensus onder belanghebbenden om er een haalbare optie van te maken. Daarom hebben we er voor gekozen de actieve deelname aan het Evolved Nutrition Labelling-initiatief stop te zetten". In plaats daarvan roept Mars de Europese Commissie op om een "pan-Europese verplichte etikettering in te voeren, die alle consumenten in de EU ten goede komt en complexiteit en kosten voor bedrijven beperkt."

De overblijvende 5 partners gaan zonder Mars op het ingezette spoor door. "Mondelez International, Nestle, PepsiCo, The Coca-Cola Company en Unilever zijn ervan overtuigd dat ENL een belangrijke bijdrage levert aan het vinden van een Europese oplossing voor voedingswaarde-etikettering. Recente constructieve feedback van sterkt ons in deze opvatting," klinkt het in een verklaring. "Hoewel we erkennen dat er in Europa veel verschillende opvattingen bestaan over hoe voedingswaarde-etikettering er moet uitzien, delen we allemaal een gemeenschappelijk doel: consumenten in heel Europa helpen gezondere en beter geïnformeerde voedsel- en drankenkeuzes te maken."

Ook het vijftal pleit voor een door de EU geleid proces "dat alle relevante belanghebbenden (de Europese Commissie, lidstaten, consumentenorganisaties, ngo's en het bedrijfsleven) bijeenbrengt voor een constructieve betrokkenheid bij het vinden van een oplossing die alle Europese consumenten ten goede komt."
Dit artikel afdrukken