Op agf.nl vandaag een even treurig als lachwekkend bericht over hoe de Italiaanse maffia de prijzen van groenten en fruit kunstmatig hoog houdt.
"Vorige week deed de Italiaanse politie een grootschalige inval bij de 'groentenmaffia' in Fondi waarbij tientallen mensen zijn gearresteerd. Complete maffiafamilies hielden de groenten- en fruitprijzen hoog, onder meer door 'samen te werken' met de supermarkten."
Verder verhaalt het artikel over hoe de politie onder een lading courgettes en wortelen gevaarlijke (sic) bommen en mijnen en automatische raketwerpers ontdekte. Bestemming: Balkan.
De aanhef van de tekst deed me toch effe met de ogen knipperen:
"Waar de Hollandse AGF-handel over het algemeen gesproken nog een fatsoenlijke handel is..."
Wat moeten wij daar uit begrijpen? Dat het er ook in Holland niet altijd fatsoenlijk aan toegaat?

Carrefour gaat voor fatsoen?
Maar de verwijzing in dit bericht, naar afspraken met de supermarkten, wil ik even aangrijpen om terug te komen op een opmerkelijke geste (gebaar) vanuit de hoek van Carrefour in Frankrijk.
Om de landbouwers te steunen verbindt Carrefour zich ertoe aan de consumenten 5 verse groenten- en fruitvariëteiten aan te bieden... zonder daar zelf iets aan te verdienen! Zo adverteerden ze het in het "Journal du Dimanche" (een zondagkrant) van 16 mei jongstleden.
De Belgische verbruikersorganisatie OIVO merkte het op en gaf nog volgende duiding mee:
"Zulk een verkoopprijs zonder winst aan de consument aanrekenen, houdt in dat de keten enkel de aankoopprijs inclusief alle taksen + andere taksen + de gemiddelde logistieke kosten van de keten + de gemiddelde personeelskosten van de keten aanrekent."
Ze vinden het bij OIVO een prima initiatief.
Nu is Carrefour in Frankrijk in mei erg acteif geweest om haar visie op de toekomst van de landbouw wereldkundig te maken.
In Le Monde kwam op 14 mei Monsieur Lars Olofsson, directeur-generaal van Carrefour, aan het woord over de toekomst van de Franse landbouw . Waarop wederwoord volgde.. Maar de toon was gezet. Of zeggen we beter: de lijnen van het charme-offensief waren uitgetekend.
Allemaal niet toevallig, natuurlijk, want Franse landbouwers toverden de Champs Elysées om tot groenste boulevard van de wereld., afgelopen weekend. Ze wilden zo het publiek in contact brengen met hun werk.
Eén miljoen bezoekers kregen de vraag voorgelegd:
"Willen jullie de goedkoopste producten ter wereld, of willen jullie producten die ook de producenten een inkomen geven?"
Carrefour offerde zich dus alvast op.

ondertussen in Vlaanderen
Ook in Vlaanderen experimenteren enkele distributieketens. Colruyt en Delhaize op kop.
Colruyt verkoopt verse melk, rechtstreeks afgenomen van een handvol landbouwers. Milcobel (de Boerenbond) reageerde met een persbericht en een open brief waarin ze klagen over de Galaxy melkstunt van de harddiscounter.Zij zouden het eens beter gaan doen. Samen met Delhaize lanceerden ze de Fairebel:
"Met de eerlijke melk FAIREBEL stellen de boeren al hun energie en know-how ten dienste van de Belgische landbouwwereld..."
lees je op hun website. En ook:
"Ten gevolge van de crisis die de landbouwwereld treft, lanceren de Belgische boeren hun eigen label: FAIREBEL. De halfvolle melk FAIREBEL staat al bij u in de supermarkt. Proef het meteen!"
"Voor de Belgische boeren heeft de actie nu een naam: FAIREBEL!"


Gisteren meldde diezelfde OIVO van hierboven dat het klacht heeft ingediend bij bij de FOD Economie voor misleidende commerciële praktijken en sluit zich daarmee ook meteen aan bij de Waalse Bedrijfskolom Melk en Zuivelproducten, want...
"Dit is een misleidende commerciële praktijk aangezien de consument wetens en willens misleid wordt aangaande de oorsprong van het product."
Hoezo? De melk die onder het merk Fairebel verdeeld wordt, wordt verzameld en verpakt in het Groot-Hertogdom Luxemburg. Toch verwijzen de naam "Fairebel" en de verpakking (met een koe in zwart/geel/rood op de doos) naar een Belgische oorsprong van de melk.
Oivo stelt:
"In de praktijk gaat het hier enkel om een financieel mechanisme dat erop gericht is aan de leden van deze coöperatieve een vergoeding te geven op de verkoop van een melk waar zij promotie moeten voor voeren, maar waarbij zij met de productie ervan helemaal niets te maken hebben."

wie gelooft deze mensen nog?
Ook in België staan er verkiezingen voor de deur. Sinds de vorige - nog maar een jaar geleden - kennen we hier een Vlaanderen de boutade: "wie gelooft deze mensen nog?".

Foodlog citeerde pas nog uit een interview in de krant de Tijd met Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche.
De verschillende spelers in de voedselketen leggen de laatste hand aan een gedragscode over eerlijke contracten, stabielere voedselprijzen, opzegtermijnen en betaaltermijnen.

Beloften over eerlijke prijzen, eerlijke contracten, eerlijke melk,... Het woord maffia neem ik niet in de mond, maarre... Wie gelooft deze mensen nog?
Dit artikel afdrukken