In 2021 bracht de Nederlandse vissersvloot 443,5 miljoen kilo vis van zee naar Nederlandse havens. Het merendeel van die vis, 404,1 miljoen kilo (91%), kwam diepgevroren aan land. De resterende 39,9 miljoen kilo (9%) werd vers aangevoerd door de kottervloot. De totale aanvoer lag 17% hoger dan in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.

Trawlers, die op in dieper water zwemmende pelagische vis vissen, vingen vooral blauwe wijting (34%), haring (33% - let wel, géén nieuwe haring) en makreel (18%). De trawleraanvoer lag 20% boven het niveau van 2020. Sinds 2014, toen een dieptepunt bereikt werd met een trawleraanvoer van slechts 260 miljoen kilo vis, stijgen de aanlandingen jaarlijks. Maar de piek van 2015 (462,6 miljoen kilo) is nog altijd niet overtroffen.

Kotters vissen in de kustwateren. Zij landden vorig jaar met name schol (44%) en noordzeegarnalen (34%) aan, in totaal 4% minder dan in 2020. Opvallend was dat de aanvoer van kabeljauw met 126% steeg. Voor kotters geldt dat de vangsten sinds 2015 (78,2 miljoen kilo) een dalende trend laten zien.

De hoeveelheden aangelande vis wisselen door de jaren heen. Dat houdt verband met de in Europees verband per soort vastgestelde quota (waar landen zich lang niet altijd aan blijken te houden, sterker nog, de pelagische vissoorten worden systematisch overbevist).

Hoeveel krijgen de vissers voor hun vis? Ook dat fluctueert nogal, afhankelijk van het seizoen, de soort en de brandstofprijzen. Zo bereikte de prijs van tong een recordhoogte in augustus 2022, met €18.738 per ton, 43% hoger dan een jaar eerder. Noordzeegarnalen piekten in april 2022 met een prijs van €8.083 per ton, 35% hoger dan een jaar eerder.

Door de hoge brandstofprijzen van 2022 vissen de kottervissers stukken minder, zoals pas volgend jaar zal blijken. Daardoor stijgt de prijs van de vis. Of de hogere marktprijzen de kosten van de vangst beter goedmaken, valt te bezien.

visaanvoer 2021
  • Deel
Druk af