Discounter Lidl Nederland eerbiedigt de rechten van de mens het best in zijn toeleveringsketen. Daarmee is het bedrijf volgens Solidaridad nog geen kampioen, want het scoort nog steeds een onvoldoende. Daar kan het publiek wat aan veranderen.

Dat Lidl het het beste doet, blijkt uit het eerste Superlijst Sociaal onderzoek door Questionmark, ondersteund door Solidaridad en Oxfam Novib. Laatstgenoemde organisatie doet al jaren onderzoek naar naleving van mensenrechten door supermarkten in hun toeleveringsketens met de Behind The Barcodes-campagne. Ook daarin staat Lidl bovenaan.

De Superlijst Sociaal toetste het beleid van de 7 grootste Nederlandse supermarktketens op 52 punten in 4 categorieën: transparantie, arbeidsrechten, kleinschalige boeren en gender. Geen enkele supermarkt blijkt mensenrechten in de voedselproductieketen voldoende goed gewaarborgd te hebben volgens de manier waarop de NGO's dat willen.

  • Lidl scoort het beste op transparantie en laat dus het beste zien waar zijn producten vandaan komen. Bij alle supermarkten hebben voedselproducenten nog nauwelijks zeggenschap in de inkooppraktijken.

  • Alle supermarkten erkennen dat het minimumloon vaak geen leefbaar loon is voor een boer, maar alleen Albert Heijn, Aldi, Ekoplaza en Lidl hebben een openbaar arbeidsrechtenbeleid. Alleen Albert Heijn en Ekoplaza pleiten publiekelijk voor het belang van wetgeving rondom arbeidsrechten.

  • Supermarkten zetten zich met name in voor kleine boeren uit de cacaosector, niet voor kleine boeren uit andere sectoren. Deze inzet laat wel potentie zien om ook samenwerkingen met kleine boeren op te starten in andere sectoren, zoals bijvoorbeeld het Way to Go-project van Lidl dat zich ook op koffie en noten richt.

  • Een meerderheid van de supermarkten heeft een genderbeleid opgesteld, maar alleen Aldi heeft een specifiek actieplan.

Dirk kwam in totaal als slechtste uit de bus met de schamele score van 2,8%. Wrang, want aan Dirks goedkoopste boodschappen kan zomaar een verborgen hoger prijskaartje hangen.

Solidaridad probeert via consumenten de druk op supermarkten op te voeren middels een petitie. De petitie roept supermarkten op een leefbaar inkomen te garanderen voor de mensen die jouw koffie, cacao of citrusvruchten produceren.
Uitkomsten Superlijst Sociaal
  • Deel
Druk af