De supermarktketen zegt toe dat hetzelfde beleid op korte termijn gepubliceerd wordt in alle andere landen waar de keten gevestigd is, zoals Spanje, Frankrijk, Italië, België, de Verenigde Staten en landen in Oost-Europa.

Ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib beoordeelt sinds 2018 in de Behind the Barcodes-campagne het beleid van de 5 grootste supermarktketens in Nederland op hun beleid en praktijk ten aanzien van het beschermen van arbeiders en boeren in de productieketens in ontwikkelingslanden. Lidl treedt met het nieuwe beleid in de voetsporen van Albert Heijn en Jumbo, die vorig jaar al verbeteringen doorvoerden op het gebied van mensenrechten.

Aldi en Plus blijven dit jaar opnieuw achter, aldus Oxfam Novib.

"Dit is een grote stap en geeft aan dat ook voor Lidl mensenrechten belangrijk zijn", vindt Charlotte Vollaard, Oxfam Novib expert op mensenrechten en bedrijfsleven. "Ook in deze tijden van grote onzekerheid, veroorzaakt door het coronavirus, en de cruciale rol die de supermarkten en hun personeel momenteel spelen bij het in stand houden van de voedselvoorziening. Dat Lidl desondanks haar mensenrechtenbeleid gaat verbeteren, maakt duidelijk dat het bedrijf zijn verantwoordelijkheid hiervoor serieus neemt."

Lidl erkent verantwoordelijk te zijn voor mensenrechten(schendingen) in de eigen toeleveringsketens en gaat jaarlijks drie onderzoeken doen naar de eigen productieketens, om te beginnen met thee uit Kenia, bessen uit Spanje en bananen uit Zuid-Amerika. Ook gaat Lidl zich inzetten voor de rechten en positie van vrouwen in de toeleveringsketens. Tenslotte gaat de supermarktketen in elk land een lijst van leveranciers publiceren.

Oxfam Novib publiceert sinds 2018 Behind the Barcodes-rapportages. In 2018 scoorde Plus nog het best van de grote 5, in 2019 was Oxfam Novib te spreken over de stappen die Albert Heijn en Jumbo beloofden te zetten.
Dit artikel afdrukken