Nog maar kort geleden haalde Jumbo de 20% marktaandeel, afhankelijk van welk marktonderzoeksbureau je volgt. Volgens GfK zit Jumbo inmiddels boven de 20%, volgens Nielsen en IRI zit de Veghelse super daar met 19,1% nog net onder. Hoe het ook zij, Van Eerd zet koers naar de volgende mijlpaal.

'Compromisloos'
Dat moet volgens Van Eerd gaan lukken omdat Jumbo echt naar zijn klanten luistert. "Wij bedenken onze eigen concepten en bouwen het bedrijf om de klant heen. Compromisloos. Want als je zegt dat je de klant alles laat bepalen, kun je daar niet halverwege mee stoppen. Zo hebben wij een bedrijf neergezet dat echt voor de klant is en niet voor de aandeelhouders. Dat maakt het simpel, maar ook heel uniek."

Wij geloven dat de klant in de toekomst niet veel meer thuis zal koken
Dat unieke komt tot uiting in de combinatie van én het breedste assortiment, én, de laagste prijs, én de beste service, volgens Van Eerd. Zo onderscheidt Jumbo zich van de concurrenten die voor één van de aspecten kiezen. En ook in de nadruk op pull, in plaats van push. Laat mensen niet meer van hetzelfde mee naar huis nemen, omdat het nu eenmaal in de aanbieding is, maar laat ze iets nieuws beleven. Van Eerd: "Wij geloven dat de klant in de toekomst niet veel meer thuis zal koken. Daarom zijn we nu al winkels aan het openen met negen verschillende keukens waar live cooking plaatsvindt. Iedere dag, zeven dagen in de week. Je kunt hier een gerecht ter plekke opeten, dit mee naar huis nemen of kooktips krijgen voor thuis. Het is echt revolutionair voor Nederland wat hier gebeurt. De push-kant wil met kortingen regelen dat je van dezelfde fles er nu niet twee, maar vier meeneemt. Dit proberen wij te voorkomen. De pull zit veel meer in het verrassen en het verrijken van je eigen eetgewoontes.”

Met de overname van La Place uit de V&D-boedel sloeg Jumbo in 2016 een grote slag om supermarkt en restaurant dichter tegen elkaar aan te laten schurken. Dat is dan ook een van de pijlers onder de ambitie om met Jumbo België binnen te trekken. 'Superants' zouden wel eens dé trend van de komende jaren kunnen worden.

'Frietzakmodel'
Een winkel waar je alles kunt krijgen en deskundig en vriendelijk wordt geholpen. Dat betekent behalve luisteren naar de klant, ook aandacht voor de medewerkers. "Dus geen snauwende caissières of personeel dat nergens vanaf weet," aldus Van Eerd. "Daarom vertel ik mensen in het bedrijf altijd dat zij vooral zichzelf moeten blijven. Wat we wél doen, is je verder ontwikkelen en opleiden. Ons DNA is ‘samen’; samen ondernemen en winnen. En daar gebruik ik, vanaf dag één, een heel apart organisatiemodel bij. Vanaf 1996 heb ik die piramide al op zijn kop gezet en gebruiken wij het frietzakmodel. Waar de CEO normaal de belangrijkste is in het bedrijf, zeg ik tegen mijn mensen dat ik de minst belangrijke ben. Mijn mensen in de winkels, die contact hebben met de klant, moeten het verschil maken.”

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken