In 2018 verloor Albert Heijn 0,6 procentpunt marktaandeel. De marktleider daalde van 35,3% naar 34,7%. Dat blijkt uit de cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen, schrijft Adformatie. Sinds 2007 is het niet meer voorgekomen dat Albert Heijn marktaandeel moest inleveren. De nieuwe topvrouw Marit van Egmond staat voor de uitdaging de omzet niet verder te laten dalen.
Nummers twee en drie, Jumbo en Lidl zagen hun marktaandeel ieder met 0,4 procentpunt toenemen, naar respectievelijk 19,1% en 10,9%.
Andere groeiers zijn Aldi (plus 0,1 procentpunt naar 6,8%) en Coop (plus 0,1 procentpunt naar 3,2%). Bij Aldi is de toename van het marktaandeel na jaren van afkalving te danken aan een grootschalige ombouwoperatie. Bij Coop draagt de overname van een deel van de Emté-supermarkten (de rest ging naar Jumbo) bij aan de groei.
De supermarktketens Plus, Hoogvliet, Nettorame, Jan Linders en Poiesz bleven in marktaandeel gelijk. Dirk, Dekamarkt en Deen zagen hun marktaandeel elk met 0,1 procentpunt afnemen.

Nummers twee en drie, Jumbo en Lidl zagen hun marktaandeel ieder met 0,4 procentpunt toenemen, naar respectievelijk 19,1% en 10,9%.
Andere groeiers zijn Aldi (plus 0,1 procentpunt naar 6,8%) en Coop (plus 0,1 procentpunt naar 3,2%). Bij Aldi is de toename van het marktaandeel na jaren van afkalving te danken aan een grootschalige ombouwoperatie. Bij Coop draagt de overname van een deel van de Emté-supermarkten (de rest ging naar Jumbo) bij aan de groei.
De supermarktketens Plus, Hoogvliet, Nettorame, Jan Linders en Poiesz bleven in marktaandeel gelijk. Dirk, Dekamarkt en Deen zagen hun marktaandeel elk met 0,1 procentpunt afnemen.

Fotocredits: 'Tabel Nielsen marktaandelen', Adformatie
Ook bij IRI forse daling marktaandeel AH, kopt Distrifood. Het onderzoeksbureau komt net als Nielsen uit op een marktaandeel van 34,7%. Ook voor Jumbo komen beide bureaus tot eenzelfde marktaandeel: 19,1%.
Harddiscounters Aldi en Lidl stijgen volgens IRI gezamenlijk 0,4%-punt. Opvallend daarbij is het verschil in marktaandeel van de harddiscounters volgens de onderzoeksbureaus. IRI deelt de prijsvechters 16,1 procent van de markt toe. Nielsen schat ze met 17,7 procent maar liefst 1,6 procentpunt hoger in.
Het hele lijstje is in omzetvolgorde, maar Lidl 3 en Aldi 4 zijn onderaan gezet. Heeft kennelijk te maken met dat ze nog steeds als ‘prijsvechters’ worden gezien. Die grens is vergeleken met 30 - 40 jaar geleden danig vervaagd. Dan kunnen Coop SPAR Poiesz ook wel apart worden gezet met hun hogere prijzen en Jumbo hoort dan ook niet onder AH thuis. Eigenlijk zijn het, ieder op hun eigen manier, toch allemáál prijsvechters?