De Veghelse ondernemer steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken. "Je mag van mij het woord Jumbo doorstrepen en er vertrouwen voor in de plaats zetten. Al die supermarkten zeggen wel dat ze zus of zo zijn, maar zijn ze het ook echt? De garanties die wij geven, kloppen ook. [..] Nou, ten eerste kun je erop vertrouwen dat er saucijzenbroodjes zijn. Ten tweede dat je er hier de laagste prijs voor betaalt en dat we hier ook nog eens de lekkerste saucijzenbroodjes verkopen die je kunt vinden. Dat is het, klaar. Geen aanbiedingsfolders of spaaracties. Geen fratsen, maar gewoon goede boodschappen voor een lage prijs. En ergens moet dat toch aanslaan. We groeien niet voor niets zo hard."

Verder zijn wij over vijf jaar onlinemarktleider, wil ik in iedere provincie een foodmarkt hebben en zal je ook steeds meer La Place gaan zien. Zowel in de binnensteden, als in de supermarkten
De grootste versus de beste
Van Eerd wil nog veel harder groeien. Hij wil van Jumbo de grootste maken van Nederland - en dan de grens over. Voorlopig moet Jumbo nog even genoegen nemen met de tweede plaats, achter Albert Heijn dat ineens een maatje opschaalt dankzij de fusie met Delhaize. Voor Van Eerd is dat niet onoverbrugbaar. "Helemaal niet, want wij zijn de beste. Niet de grootste, maar wel de beste. Kijk naar de klantbeoordelingen. Daar hebben we ongeveer alle bekers mee gewonnen die er bestaan. En dat al jaren op rij. En ja, je hebt gelijk: we hebben misschien een paar honderd winkels minder dan Albert Heijn. Maar dat komt wel. Denk jij bovendien dat het die klant in Groningen ook maar iets uitmaakt of Albert Heijn honderd zaken heeft, vijftig of duizend? Die wil gewoon goed geholpen worden op de plek waar hij winkelt. Je moet 'groot' en 'best' echt niet verwarren."

Onlinemarktleider
Dat neemt niet weg dat Van Eerd helder voor ogen heeft waar en hoe hij Jumbo wil uitbouwen: "In onze vijfjarenplannen komen zeker overnames voor, maar welke keten dat is? Geen idee. En eerlijk gezegd maakt mij dat ook niet zo gek veel uit. Als wij een keten overnemen, doen we dan niet vanwege de formule, maar puur en alleen vanwege de locaties. Verder zijn wij over vijf jaar onlinemarktleider, wil ik in iedere provincie een foodmarkt hebben en zal je ook steeds meer La Place gaan zien. Zowel in de binnensteden, als in de supermarkten."

Laten we wel wezen: het interesseert die klant toch de rozen wie de topman is?
'Jumbo is een frietzak'
Van Eerd komt maar weinig in de openbaarheid en geeft weinig interviews. Dat heeft een reden, zegt hij. "Reclame voor het bedrijf is altijd goed. Maar zoals ik het zie en voel, maakt de gemiddelde geïnterviewde vooral reclame voor zichzelf. En dat wil ik bij Jumbo niet. Wij hebben onze organisatiestructuur niet voor niets omgedraaid. Het is geen piramide hier, met mij als puntje bovenaan. Jumbo is een frietzak. Ik, de directie, het hoofdkantoor, wij ondersteunen de winkels. Niet andersom. [..] Natuurlijk, toen ik begon - wat trouwens precies twintig jaar geleden is deze maand, leuk hè? - maar toen ik begon, hadden we 37 winkels. Nu is onze frietzak zo groot dat er 60 duizend Jumborianen in passen. Dat betekent dat er heel veel veranderd is. We hebben andere systemen, nieuwe tussenlagen, bla, bla, bla. Ik zeg bla, bla, bla omdat er ook weer helemaal niets is veranderd. Het échte succes wordt namelijk gemaakt door de mensen in die winkels. Het is hun taak om van onze klant een fan te maken. Niet die van mij. Want laten we wel wezen: het interesseert die klant toch de rozen wie de topman is?"
Dit artikel afdrukken