De omzet van Jumbo steeg in 2022 met 3,7% naar €10,3 miljard. Daarmee groeide Jumbo net íéts harder dan de Nederlandse supermarktsector als geheel, schrijft de NRC. Dat Jumbo het beter doet dan de markt is niet ongewoon, ook in coronajaar 2020 was de gele Veghelse supermarkt al goed op weg om die felbegeerde mijlpaal te passeren. Dat het in het jubileumjaar 2021 (Jumbo vierde zijn honderdjarig bestaan) niet lukte, kwam doordat de omzet van de supermarktsector in de tweede helft van 2021 stagneerde na het versoepelen van de coronamaatregelen. De spurt die supermarktmarkten door de lockdowns maakte, zakte weer in doordat we weer buitenhuis konden gaan eten en dat volhielden.

Tegenslagen
Toch lukte het om in 2022, post-corona en ondanks een veelheid aan tegenspoed, de €10 miljard te halen. Jumbo moest tegenslagen verwerken in 2022. Topman Frits van Eerd staat op non-actief omdat rondom hem een zweem van fraude hangt. Hij is verdachte in een nog altijd niet afgerond witwasonderzoek. Volgens Jumbo is de supermarktketen zelf onschuldig. In de ogen van het publiek maakte het bedrijf een pijnlijke politiek incorrecte reclamecampagne rond het WK in Qatar en eind 2022 overleed vader Karel van Eerd, die de basis legde voor het moderne Jumbo.

De vlag gaat dan ook niet overtuigend uit. Daarvoor zijn de zorgen en onzekerheden te groot.

Zorgen om hoge prijzen van boodschappen voor consumenten terwijl leveranciers hun prijzen moeten verhogen. Dat holt de winstmarge uit. De inflatie draagt weliswaar bij aan hogere omzetten maar doet de verkoopvolumes afnemen, in november met respectievelijk +8,2% en -4,4% volgens het CBS.

En zorgen in Vlaanderen vanwege de lage prijzenstrategie van AH die de markt bij onze zuiderburen onder druk zet door zijn inkooppositie en vertragingen in de uitrol die extra investeringen en aandacht van Jumbo vergen.

Kluif
In Nederland begonnen de supers 2023 met een stevig prijssignaal: boodschappen moeten goedkoper in plaats van nog duurder.

Jumbo's wens om nog steeds iets harder te groeien dan de markt zal in 2023 kostbaar uit kunnen pakken, temeer omdat Albert Heijn de Brabants-Limburgse supermarktformule Jan Linders in zijn geheel voor de neus van de gele runner up uit Veghel wegkaapte.

Jaap Seidell twitte vanmorgen nog eens over Lidl, de discounter die inmiddels bekend staat om zijn betaalbare kwaliteit. De baas inkoop van de Franse tak van Lidl, Michel Biero, liet weten ook voor 2023 voor lage consumentenprijzen te gaan én heeft bewezen dat hij boeren maar liefst 25% meer voor hun melk wil betalen dan de grote coöperaties. Jumbo gaat een kluif hebben aan 2023; dat komt enerzijds door de discounters die de behoefte van consumenten aan betaalbare boodschappen oplossen en anderzijds door AH die lagere inkoopkosten kan realiseren door een groter verkoopapparaat.



Dit artikel afdrukken