Indiërs worden gemakkelijker dan blanke westerlingen dik van sterk bewerkte producten uit de westerse merk-levensmiddelenindustrie. Omdat het land rijker werd, gingen meer mensen die producten kopen. Dat heeft hoge niveaus aan overgewicht en diabetes II als gevolg. Aan die trend lijkt Internet - een andere oer-westerse uitvinding - te kunnen tornen.

Er was een tijd dat kinderen hun zakgeld kwamen verbrassen aan chips en chocolade, nu geven ze elke laatste roepie uit aan het opladen van de data
The Wall Street Journal meldt dat Coca Cola, Unilever en Nestlé klagen over het recente veranderingen in het koopgedrag van Indiërs. Ze laten chocoladerepen en blikjes frisdrank liggen omdat ze hun geld liever uitgeven aan kleine databundels voor hun smartphone.

Flinke groeidaling omzet Unilever
Unilever - dat ook groot is in persoonlijke verzorging, zoals shampoo's en crème's - groeide nog maar 3% afgelopen kwartaal in India, terwijl het bedrijf twee jaar eerder nog 10% groei realiseerde. In dezelfde periode behaalde een grote provider 45% omzetgroei in databundels.

BNR legt kort uit hoe dat kan. "Het tussendoortje en de databundel worden verkocht in dezelfde kiosk. De keuze is daarom heel helder: wil je een zakje chips voor 15 cent, of een mini-databundel waarmee je één keer op Google of Facebook kan kijken?"

Op The Wall Street Journal vertelt een kioskeigenaar dat nu al 70% van zijn dagelijkse omzet afkomstig is uit de verkoop van data- en belbundels. "Er was een tijd dat kinderen hun zakgeld kwamen verbrassen aan chips en chocolade, nu geven ze elke laatste roepie uit aan het opladen van de data."
Dit artikel afdrukken