Kiezen of delen? Omdat Indiërs weliswaar rijker worden, maar lang niet zo rijk zijn als wij zijn, blijkt opeens dat gemakkelijk te snacken merkvoedsel van Nestlé, Unilever en Coca-Cola moet concurreren met het verlangen naar een databundel. En verliest.
Indiërs worden gemakkelijker dan blanke westerlingen dik van sterk bewerkte producten uit de westerse merk-levensmiddelenindustrie. Omdat het land rijker werd, gingen meer mensen die producten kopen. Dat heeft hoge niveaus aan overgewicht en diabetes II als gevolg. Aan die trend lijkt Internet - een andere oer-westerse uitvinding - te kunnen tornen.
Flinke groeidaling omzet Unilever
Unilever - dat ook groot is in persoonlijke verzorging, zoals shampoo's en crème's - groeide nog maar 3% afgelopen kwartaal in India, terwijl het bedrijf twee jaar eerder nog 10% groei realiseerde. In dezelfde periode behaalde een grote provider 45% omzetgroei in databundels.
BNR legt kort uit hoe dat kan. "Het tussendoortje en de databundel worden verkocht in dezelfde kiosk. De keuze is daarom heel helder: wil je een zakje chips voor 15 cent, of een mini-databundel waarmee je één keer op Google of Facebook kan kijken?"
Op The Wall Street Journal vertelt een kioskeigenaar dat nu al 70% van zijn dagelijkse omzet afkomstig is uit de verkoop van data- en belbundels. "Er was een tijd dat kinderen hun zakgeld kwamen verbrassen aan chips en chocolade, nu geven ze elke laatste roepie uit aan het opladen van de data."
Dit artikel afdrukken
Er was een tijd dat kinderen hun zakgeld kwamen verbrassen aan chips en chocolade, nu geven ze elke laatste roepie uit aan het opladen van de dataThe Wall Street Journal meldt dat Coca Cola, Unilever en Nestlé klagen over het recente veranderingen in het koopgedrag van Indiërs. Ze laten chocoladerepen en blikjes frisdrank liggen omdat ze hun geld liever uitgeven aan kleine databundels voor hun smartphone.
Flinke groeidaling omzet Unilever
Unilever - dat ook groot is in persoonlijke verzorging, zoals shampoo's en crème's - groeide nog maar 3% afgelopen kwartaal in India, terwijl het bedrijf twee jaar eerder nog 10% groei realiseerde. In dezelfde periode behaalde een grote provider 45% omzetgroei in databundels.
BNR legt kort uit hoe dat kan. "Het tussendoortje en de databundel worden verkocht in dezelfde kiosk. De keuze is daarom heel helder: wil je een zakje chips voor 15 cent, of een mini-databundel waarmee je één keer op Google of Facebook kan kijken?"
Op The Wall Street Journal vertelt een kioskeigenaar dat nu al 70% van zijn dagelijkse omzet afkomstig is uit de verkoop van data- en belbundels. "Er was een tijd dat kinderen hun zakgeld kwamen verbrassen aan chips en chocolade, nu geven ze elke laatste roepie uit aan het opladen van de data."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Haha precies Harry en het is dan ook nog maar de vraag of lokaal en kleinschalig daar een oplossing voor biedt.
Dat doet die grote boze Amerikaanse Coca-Cola niet alleen hoor Joep. Ik kreeg mijn drinkwater tot voor anderhalf jaar terug ook van een bron in de heuvels achter mijn huis (ik woon buiten de hoofdstad en buiten het bereik van de gemeentelijke drinkwatervoorziening). Dat land valt onder de lokale chief, die er onder meer voor verantwoordelijk is dat de commons aan iedereen ten goede komen. Dat houdt bv in dat, hoewel ik land aan beide kanten van een grotere beek heb (niet geschikt voor drinkwater, teveel sediment en wie weet nog wat voor ongerechtigheid meer) ik dat niet mag omrasteren omdat leden van de gemeenschap zand moeten kunnen graven uit de rivierbedding voor cement etc. en dus langs de beek moeten kunnen lopen. Maar nu heeft de chief wel toegestaan dat een vrolijke kwant (tegen betaling, zo wil de volksmond het) het recht heeft gekregen om dicht bij de bron een bottelarijtje neer te zetten, en nu vrolijk het bronwater verkoopt in de stad, in flesjes en in van die grote tanks voor de waterkoelers. Ik, en zo'n tien andere huishoudens met mij, zitten nu geregeld zonder water, vooral tijdens de grote droogte die we sindsdien ook te verstouwen hebben gekregen. Er wordt ook al over verhuizen gesproken. Dus je ziet, dat kapitalisme wat #Wouter van der Weijden in het "Grootste probleem ter wereld" draadje aanwijst, lijkt toch op iedereen dezelfde invloed te hebben...
Ook beschamend:
Er zijn mensen die moeten verhuizen omdat Coca-Cola de laatste restjes schoon drinkwater uit hun bronnen nodig heeft. Coca-Cola is nu overal; drinkwater niet.
En wat doet Unilever dan? Die gaan een gratis telefoonnummer aanbieden zodat de mensen daar hun nieuws-update vandaan kunnen halen en zodoende geld over houden voor het kopen van snacks. In het land waar het aantal diabetici wereldwijd het hardst groeit, haalt Unilever alles uit de kast om toch maar wat snacks te kunnen afzetten. Beschamend!