Kroonenberg-Vyth evalueerde het effect van het logo op consumentengedrag, productontwikkeling en de volksgezondheid. Het Ik Kies Bewust logo staat op voedingsmiddelen die vergeleken met soortgelijke producten binnen dezelfde productgroep minder natrium, toegevoegd suiker, verzadigd vet, transvet en calorieën bevatten en meer voedingsvezel. Haar onderzoek toont aan dat het logo producenten stimuleert om bijvoorbeeld het natriumgehalte in bewerkt vlees met 18% te laten dalen, en in soepen met 13%. Zij concludeert dat de meeste gezondheidswinst door gezondheidslogo’s is te behalen als producenten verder gestimuleerd worden om meer gezondere producten aan te bieden. Op deze manier bereikt men zowel de in gezondheid geïnteresseerde als de minder geïnteresseerde consument.
Kroonenberg-Vyth laat zien dat het cholesterolgehalte in theorie kan dalen door een voedingspatroon dat voldoet aan de criteria van het logo. Voorwaarde is dat consumenten niet méér van deze producten gaat eten dan van producten zonder logo. Zij beveelt overheden aan gezondheidslogo’s actiever te stimuleren. Dit kan verwarring wegnemen onder consumenten waarom producten met dezelfde productsamenstelling niet allemaal hetzelfde logo dragen.
Kroonenberg-Vyth keek voor haar onderzoeken in boodschappenkarretjes van 400 winkelende mensen in negen supermarken en verzamelde verkoopcijfers van 25 bedrijfsrestaurants. Verder werkte zij samen met 47 producenten en voerde zij berekeningen uit naar gezondheidswinst in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Bron: persbericht VU Amsterdam
Fotocredits: ikkiesbewust.nl
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Je kunt het oneens zijn met het belang van minder zout, suiker transvetten en hoe het allemaal heet, maar volgens mij blijkt nu dat met een logo het gedrag van producenten te beinvloeden is. En waar men het op deze site wel over eens is, is volgens mij dat de producenten weer grote invloed hebben op wat de gemiddelde consument koopt en eet. Dat biedt perspectieven volgens mij.
In het licht van de recente discussies over de nauwelijks bestaande causale verbanden rond vet en cholesterol en zoutconsumptie en orgaanziekten en de mogelijk veel grotere rol van de koolhydraten hierin, zou het zomaar kunnen dat het allemaal nauwelijks effect heeft op de volksgezondheid. Bovendien zou je het complete aanbod, ook nieuwe introducties moeten bekijken. Ik heb zo'n voorgevoel dat het zout, suiker en vet elders vast weetr opduikt. Er zijn nl belanghebbenden die graag hun suiker, zout en vet willen verkopen. En wat zijn de vervangers? Smaakmakers, zoetstoffen met mogelijke bijwerkingen?
Geen pakjes en potjes maar lekker zelf koken, dat kan wel helpen.