Van gelukzoeker tot serieus initiatief: ook dit jaar stond de foodbeurs IFE in Londen er weer vol mee. Het kleine broertje van de foodbeurzen Anuga en Sial vindt om het jaar plaats en biedt met lezingen en nieuwe producten een indruk van Britse foodtrends die mogelijk binnenkort overwaaien naar het Europese vasteland.

Functioneel en hartig snacken
Omdat de concurrentie tussen retailers moordend is, kijken zij voor innovatie ook naar hun (private-label-) leveranciers. Welke producten in het winkelschap ondersteunen hun formule, spelen in op de meest actuele foodtrends en verhogen de loyaliteit onder de snel veranderende shoppers? De Britse retailers zijn hierbij tijdens de IFE op hun wenken bediend. Veel innovatie was gericht op functioneel snacken: eiwitballetjes als snoep, chips van kikkererwten en zelfs een hele gebraden kipfilet in snackverpakking voor in de handtas. “Het ligt al bij een grote retailer en anderen staan ervoor in de rij”, verzekerde een verkoper mij. Het snackmoment wordt nog meer een moment om te voeden en niet alleen om te vullen.

Een hol chocolaatje kan leiden tot een betere smaakbeleving, maar ook tot een lagere calorie-inname én een lager grondstofverbruik
Geen huur betalen, wel biefstuk eten
Niet alleen in Nederland, maar ook in het Verenigd Koninkrijk besteden jongeren (die langer thuis wonen) hun geld aan nieuwe hippe foodconcepten en producten. Jongere generaties zijn vaker geneigd tot experimenteren en minder loyaal aan formules. FSIN berekende dat millenials vaker uit eten gaan, maar wel minder geld uitgeven per rekening in de horeca. Het biedt de foodservice en leveranciers kansen om hierop in te spelen met lekkere, innovatieve producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding. De foodservicemarkt wordt sowieso steeds interessanter voor leveranciers door haar groeiende omzet. Er is een groot tekort aan bekwame koks. Dit vraagt om verrassende en lekkere producten in de professionele keuken die óók minder ervaren en snel wisselend personeel eenvoudig kan bereiden. Die ontzorging kunnen leveranciers bieden.

Textuur het nieuwe afslankdieet?
Eetbare balletjes gevuld met water en holle chocola op koperen lepels. Tal van concepten die tijdens de beurs voorbijkwamen en de smaakpapillen prikkelen. Of bijvoorbeeld brouwers die mout halen uit alle uithoeken van de wereld en bier in brandyvaten opslaan voor een extra smaakverrassing. De komende jaren gaat het echter niet alleen om smaak, maar bereikt ook de ‘smaakbeleving’ een nieuw niveau. Food Futuroloog dr. Mogaine Gaye beschreef hoe het veranderen van de vorm van eten een andere smaaksensatie geeft. Een hol chocolaatje kan leiden tot een betere smaakbeleving, maar ook tot een lagere calorie-inname én een lager grondstofverbruik.

Van trends naar product
Innoveren en nieuwe producten in de markt zetten is kostbaar. Een paar honderdduizend euro aan ontwikkel- en marketingkosten is vaak gebruikelijk voor nieuwe merken. Zulke bedragen zijn vooral voor MKB-bedrijven bijna niet op te brengen. Maar het kan echter ook anders. Slimmer gebruikmaken van de creativiteit in de organisatie, samenwerken binnen de keten en aankloppen bij retail is niet altijd eenvoudig, maar wel een realistische mogelijkheid. Zulke stappen beginnen bij de directie van een bedrijf. Daar hebben de operationeel directeur, directeur grootaandeelhouder en commercieel directeur vaak tegengestelde belangen. Exploiteren staat vaak op gespannen voet met exploreren. Flexibiliteit (korte omschakeltijden), productiecapaciteit en menskracht reserveren voor innovatie en logistiek (fijnmaziger omdat consument op meer plekken koopt) botsen hierbij met de noodzaak om goedkoop en efficiënt te produceren.

Rob Morren
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


De innovatiemachine in veel foodbedrijven in een hogere versnelling zetten, gaat soms gepaard met groeipijn en (tijdelijke) concessies aan productiviteit. De volgende keer niet alleen de commerciële, maar ook de operationeel directeur meenemen naar de vele – vaak gratis – foodbeurzen in Nederland of buitenland? De hele organisatie voelt zo de inspiratie en spreekt dezelfde taal. De investering is vaak maar een dag of een dagdeel, maar biedt inspiratie en een positieve vibe voor langere tijd.

Voor uw gemak; dit zijn enkele belangrijke beurzen de komende 1,5 jaar:
overzicht foodbeurzen
Dit artikel afdrukken