De onzekerheid van een pandemie laat mensen terugvallen op bekende merken en vertrouwde producten, schreven we al. Toch ontstonden ook nieuwe foodtrends en probeerden we nieuwe keukens uit. Afgaande op de zoekopdrachten bij Google sloegen Nederlanders massaal aan het bakken. Dat brood bakken populair was, bleek al uit de schaarste van bloem en gist tijdens de eerste lockdown.

Dat concludeert ook Google. De zoekterm 'brood bakken' steeg afgelopen jaar het hardst. Internationaal scoren gist en zuurdesem ook goed in het lijstje. Naast taart, zandkoekjes en cakejes, mag bananenbrood ook niet ontbreken op het populariteitslijstje. Dat laatste scoorde ook erg goed op sociale media.

Kabeljauw
Door sluiten van de restaurants probeerden we er thuis maar het beste van te maken. Met wat hulp van de zoekmachine bakten Nederlandse thuiskoks kabeljauw, sliptong, ribeye en entrecôte. Recepten voor asperges, gnocchi en scones waren in 2020 een stuk populairder dan in 2019. Ook hachee en stoofvlees waren geliefd. Thuiswerken geeft ons ineens tijd om potjes lekker te laten pruttelen. Zelfs pasta probeerden we zelf te maken.

Onze favoriete restaurants steunden we door af te halen, maar ook nieuwe keukens werden uitgeprobeerd.

Een opvallende hit waren de restaurant doe-het-zelf-pakketten, vooral tijdens de feestdagen. Een trend die niemand voorzag voor 2020 zijn de quarantainemaaltijden. Die werden besteld en gegeten door wie het geluk had twee weken opgesloten door te kunnen brengen op een hotelkamer.

Dalgona-koffie
Meer thuiswerken, betekent meer thuis koffie drinken. Naast luxere koffiesoorten werden er thuis meer luxe koffie’s als cappuccino’s en latte’s gemaakt. Die maken we niet meer met gewone melk, maar met speciale barista- of opschuimmelk. Havermelk is allang niet meer alleen populair onder hipstermeisjes. Wereldwijd werd ‘Dalgona-koffie’ razend populair. De Zuid-Koreaanse ‘whipped coffee’ smaakt naar karamel en is gemaakt van koude melk gemengd met opgeklopte, luchtige koffieroom bestaande uit instantkoffie, suiker en water.

Picnic en eiwit
Picnic zag in 2020 een toenemende belangstelling voor luxe vlees en vis. De onlinesupermarkt analyseert jaarlijks de bestellingen van consumenten en zag het aantal bestelde ossenhazen met 700% stijgen. Ook biefstuk en ribeye waren populair bij klanten. Zelfs oesters gingen over de digitale toonbank, net als producten om zelf sushi te maken. Ook werd er bijna 300% meer koffie besteld.

‘Protein’: je kunt in het supermarktschap niet meer om het Engelse woord voor eiwit heen. Kwark en yoghurt lieten zich altijd al voorstaan op hun eiwitten. Tegenwoordig bestaat er proteïne pindakaas, mueslirepen, pannenkoekenbeslag en havermout. Ook smoothies en zuivelproducten benadrukken graag de grote hoeveelheid proteïne die ze bevatten.

TikTok
Door de lockdown-maatregelen wisten miljoenen mensen wereldwijd TikTok te vinden. Niet alleen voor muziekvideo’s en dansjes. Ook op foodtrends had de Chinese video-app een enorme impact. Van de Dalgona-koffiehype en chocolate bombs tot zelf bananenbrood bakken en hazelnootpasta maken. Of wat dacht je van doe-het-zelf-chocolade? Het platform leerde generatie Z koken in 60 seconden. De populairste foodvideo van 2020 ging over het zelf maken van je 'ontbijtgranen' bestaand uit kleine pannenkoekjes. Maar liefst 1,6 miljard mensen likten hun vingers erbij af. Een andere bijzondere TikTok trend is het voorzichtig verwijderen van botten van extreem mals gebarbecued vlees.

2021
Andere genoemde trends van 2020 zijn clean eating, intermittent fasting en gefermenteerde producten als kombucha. Wat blijft er over voor 2021? Trendwatcher Gijsbregt Brouwer verwacht dat pruttelende stoof- en stamppotten tot het voorjaar wel een blijvertje zijn. Dat blijkt uit het zoeken naar comfortfood in deze sombere dagen. Brouwer ziet Nederlanders gaan voor eten en drinken op maat. Zoals kaas door de brievenbus, een abonnement op groenten en koffie, naast natuurlijk de doorzettende opmars van de maaltijdboxen en verspakketten van afgelopen jaar. Ook worden we misschien wel avontuurlijker in de keuken, met bijzondere specerijen, zeewier en smashburgers, ontdekken we de vele soorten chilivariëteiten en gaan we op zoek naar nostalgie.

Overgewaaid uit Amerika kregen licht alcoholische drankjes als hard seltzers dit jaar voet aan de grond in Nederland. Door het ontbreken van festivals ging de opmars wel minder hard dan voorspeld. Opgeknapte en mooi aangeklede terrassen moeten dat dit jaar meer dan goed maken. Het schap met vleesvervangers vulde zich afgelopen jaar met steeds meer keus voor het groeiend aantal flexitariërs. Ook fastfoodketens gaan met de tijd mee. Trendwatchers voorzien een verdere groei voor veganisme en duurzaam en gezond eten. De vraag is of we daadwerkelijk minder vlees gaan eten, want van een daling was in 2020 geen sprake. Als het aan de onderzoekers van de Universiteit van Wageningen ligt, staat het eiwitrijke eendenkroos spoedig op ons menu. In Thailand en VS is het waterplantje al te koop, de EU moet de waterlinzen nog goedkeuren.

En zo zijn er nog veel meer voorspellingen. In België wordt voorspeld dat bestellen in plaats van gaan kopen dubbel en dwars doorzet - ook als er geen lockdowns meer zijn - vanwege "het gemak, de tijdbesparing en de lage prijzen". Van de trendlijstjes die voorspeld werden voor 2020 zijn er maar weinig voorspellingen uitgekomen. Het bijzondere jaar 2020 nam de meeste vooruitkijkers in het ootje. Hoe verrassend 2021 gaat zijn, weten we over een jaar.
Dit artikel afdrukken