Deliveroo groeit door
Maaltijdbezorger Deliveroo blijft profiteren van de coronapandemie. Het aantal bestellingen groeide voor de Britse maaltijdbezorger voor het vierde kwartaal op rij. In vergelijking met vorig jaar groeide het aantal orders met 114% tot 71 miljoen, schrijft RTL Nieuws (2.2). Ook het aantal mensen dat Deliveroo weet te vinden, verdubbelde bijna naar 7,1 miljoen. De totale waarde aan bestellingen nam nog sneller toe, de omzet steeg met 130% naar £1,65 miljard.

De concurrent van Just Eat Takeaway waarschuwt wel dat het onzeker blijft wat consumenten doen als de lockdowns verleden tijd zijn. Vooralsnog zet de groei van Deliveroo in een aantal markten waar minder restricties gelden door, maar het bedrijf wil - zeker na de mislukte beursgang van vorige maand - geen overspannen verwachtingen wekken. Hoe groot de terugval precies zal zijn, is volgens de maaltijdbezorger nog niet in te schatten. Wel rekent het bedrijf voor het hele jaar op een omzetgroei van 30 tot 40%.

Het is de eerste handelsupdate van het bedrijf sinds de geflopte beursgang. De goede cijfers herstellen het vertrouwen nog niet, schrijft Het Financieele Dagblad.

Snacken helpt PepsiCo
Een ander bedrijf dat de wind in de zeilen heeft in de coronacrisis is het Amerikaanse PepsiCo. De cijfers van het eerste kwartaal overtroffen de verwachtingen van analisten, ondanks een onevenwichtig herstel wereldwijd en weersgerelateerde bedrijfsonderbrekingen in de Verenigde Staten, schrijft CNBC (2.4). Thuiswerkende en troostetende consumenten sloegen meer snacks in zoals chips van Lay’s en zoutjes van de merken Doritos en Cheetos, en ontbijtgranen van het merk Quaker. Anderzijds kampt het bedrijf met een daling van de frisdrankverkopen door de sluiting van de horeca en het niet doorgaan van evenementen. PepsiCo verwacht voor de volgende kwartalen een nog snellere groei door een toename van het aantal vaccinaties waardoor consumenten weer meer uit eten gaan.

Veilig op knoflookademafstand
De Britse adviseur viroloog Julian Tang benadrukt in The Guardian (3.1) dat regeringen en gezondheidsleiders in hun communicatie het risico van overdracht via de lucht moeten benadrukken. De eerste boodschap van de basisregels zou volgens Tang 'afstand' moeten zijn. "De manier waarop dit virus wordt overgedragen, is echt op gespreksafstand, binnen 1 meter." Andere transmissieroutes zoals oppervlakte-contact of grotere afstanden komen ook voor, maar zouden een stuk minder belangrijk zijn dan korte alledaagse interacties op gespreksafstand. Als handig bruggetje noemt Tang de 'knoflookademafstand': als je de lunch van een vriend kunt ruiken, ben je te dichtbij. Naast afstand houden zou ook frisse lucht beter gepromoot moeten worden.
Dit artikel afdrukken