Heruitvoer
De voedingsmiddelen- en drankensector trekt aan de bel. Het probleem zit hem in voedingsmiddelen uit de EU die via Britse distributiecentra naar Ierland of terug naar het Europese vasteland wordt vervoerd, de zogenoemde heruitvoer. Op die producten is het 'rules of origin'-hoofdstuk van het brexit-handelsakkoord van toepassing. Die goederen worden als Brits gezien, ook al zijn ze door een bedrijf uit de EU gemaakt, en dan gelden er (stevige) tarieven voor. Plus extra administratie en formulieren.
Onder normale omstandigheden, bij een handelsovereenkomst met bijvoorbeeld Japan of Canada, komen de goederen normaal gesproken niet weer meteen terug naar het land waar ze vandaan komenIn eerste instantie zijn het de Ieren die tegen dit probleem aanlopen. Met de bestaande aanvoerlijnen gaan talloze levensmiddelen vanuit het vasteland van Europa eerst naar distributiecentra in Groot-Brittannië en pas daarna door naar Ierland. "Het probleem is dat onder normale omstandigheden, wanneer de EU een handelsovereenkomst tekent met bijvoorbeeld Japan of Canada, de goederen normaal gesproken niet weer meteen terugkomen naar het land waar ze vandaan komen," zegt Anna Jerzewska, een handelsadviseur, in de Financial Times. In het streven naar een 'Canada-style'-handelsakkoord is over het hoofd gezien dat de supply chains door de geografische nabijheid van beide partijen zo nauw met elkaar verweven zijn.
Ierland = EU
Het gevolg is dat op goederen die naar Britse distributiecentra verscheept zijn, bij terugkeer in de EU het volle tarief geheven wordt. Dus ook in Ierland dat immers gewoon deel uitmaakt van de EU. "Bedrijven zien zich dan ook genoodzaakt de levering aan klanten in Ierland te annuleren," zegt Dominic Goudie, hoofd van de Britse branchevereniging Food and Drink Federation in de krant. De voedingssector trekt inmiddels aan de bel aan beide zijden van het Kanaal. Vooralsnog onthouden zowel de Europese Commissie als de Britse regering zich van commentaar. Een niet nader genoemde EU-functionaris spreekt zich wel uit: bedrijven zullen zich moeten aanpassen: "Je kunt niet verwachten dat brexit geen consequenties heeft. Het Verenigd Koninkrijk zal geen distributiecentrum meer zijn voor de EU."
Britse leveranciers realiseren zich niet dat Noord-Ierland, in tegenstelling tot Engeland, Schotland en Wales, niet uit de Europese interne markt is gestaptNoord-Ierland = Europese interne markt
Er is nog een tweede complicatie. En die heet Noord-Ierland, aldus The Guardian. Ook daar dreigt de voedselketen verstoord te raken, simpelweg doordat Britse leveranciers zich niet realiseren dat Noord-Ierland, in tegenstelling tot Engeland, Schotland en Wales, niet uit de Europese interne markt is gestapt. Dat was een van de zwaarbevochten punten in de brexitonderhandelingen, om een 'harde grens' met het Ierse vasteland te voorkomen. Maar het betekent ook dat producten met dierlijke ingrediënten exportgezondheidscertificaten moeten hebben, conform de douaneformaliteiten van de EU.
Het resultaat is dat honderden vrachtwagens zonder papieren in de havens aankomen en de oversteek niet kunnen maken. In Noord-Ierland moest supermarktketen Sainsbury's Spar-producten in de schappen leggen en bij Tesco en andere supermarkten bleven sommige schappen zelfs leeg. Volgens Aodhán Connolly, directeur Northern Ireland Retail Consortium, moeten de autoriteiten in Belfast en Londen de nieuwe regels "van de daken schreeuwen" zodat leveranciers en pakketbezorgers ervan op de hoogte zijn.
Nieuwe ferry
Voor Ierland tekent zich inmiddels een oplossing af. Waarom moeilijk doen voor vrachtverkeer dat alleen naar Groot-Brittannië gaat om vandaar door te rijden naar Ierland? Dus bedacht een slimme reder een nieuwe directe vrachtdienst, tussen Duinkerken en het Ierse Rosslare, schrijft de NOS. "Voorlopig gaat er een per dag, zes dagen in de week. En omdat Ierland wel lid is van de EU ontbreekt hier alle heisa. In het wachthokje controleert een jongeman alleen of de chauffeur een reservering heeft. Voor de komende weken zitten op deze lijndienst alle schepen volgeboekt."
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In de Taric-consultancy ( = goederen code's + invoerrechten), wordt van generiek naar specifiek gegaan.
Kijkend daar, heeft oorsprong VK weliswaar invoerrechten 0%, maar valt wel onder de veterinaire controle ( voor vlees, vis, zuivel) EN onder de agrarische heffingen. Gaat dus nog "leuk" worden voor de boeren en vissers in het VK: bijv: vis gevangen, maar geen EU toelatingsnummer, dus niet de EU in te krijgen. "Ach, zou Boris zeggen..."details, details, details".
AFDELING I LEVENDE DIEREN EN PRODUCTEN VAN HET DIERENRIJK
HOOFDSTUK 3 VIS, SCHAALDIEREN, WEEKDIEREN EN ANDERE ONGEWERVELDE WATERDIEREN
0303
Bevroren vis, andere dan visfilets en ander visvlees bedoeld bij post 0304 : (TN701)
-
haring (Clupea harengus, Clupea pallasii), ansjovis (Engraulis spp.), sardines (Sardina pilchardus, Sardinops spp.), sardinella's (Sardinella spp.), sprot (Sprattus sprattus), makreel (Scomber scombrus, Scomber australasicus, Scomber japonicus), dwergmakreel (Rastrelliger spp.), koningsmakreel (Scomberomorus spp.), horsmakreel (Trachurus spp.), paardenhorsmakreel (Caranx spp.), cobia (Rachycentron canadum), zilverpomfrets (Pampus spp.), Japanse makreelgeep (Cololabis saira), stekelmakreel (Decapterus spp.), lodde (Mallotus villosus), zwaardvis (Xiphias gladius), Oostdwergtonijn (Euthynnus affinis), bonieten (Sarda spp.), zeilvissen (Istiophoridae), met uitzondering van eetbaar slachtafval van vis bedoeld bij de onderverdelingen 0303 91 tot en met 0303 99 :
haring (Clupea harengus, Clupea pallasii) : 0303 51 00 10
met een gewicht van meer dan 100 g per stuk, bestemd om te worden verwerkt 0303 51 00 20
andere, bestemd om te worden verwerkt ERGA OMNES (ERGA OMNES 1011)
- Invoer: Douanerecht derde landen (01-01-2021 - 14-02-2021) : 15.00 %
Alle derde landen (ALLTC 1008)
- Invoer: Veterinaire controle (14-12-2019 - )
Met uitzondering van: Andorra (AD) , Zwitserland (CH) , Faeröer (FO) , Groenland (GL) , Ijsland (IS) , Liechtenstein (LI) , Noorwegen (NO) , San Marino (SM)
Verenigd Koninkrijk (GB)
- Invoer: Tariefpreferenties (01-01-2021 - ) : 0 %
ESM Magazine schetst de problemen bij de Britse supermarktketen Marks & Spencer in Ierland: lege schappen op de koel en vers-afdelingen. "Most of Marks and Spencer's fresh produce on Irish shelves originates from Britain or elsewhere in the world. Its products are often prominently branded as British-made."
M&S zegt er het volgende over: "Following the UK's recent departure from the EU, we are transitioning to new processes and it is taking a little longer for some of our products to reach our stores."