Kimball stuurde een google-search op de woorden VGZ en Becel. Eerst dacht de redactie nog dat hij zich vergiste. Begin 2006 bouwde VGZ de vergoeding voor Becel Pro Active al af, toen bleek dat mensen het ook als goedkope want door de zorgverzekeraar vergoede kindermargarine gebruikten.
Maar hoe het nu precies zit? Het is onduidelijk. Klik via deze link op de site van VGZ maar eens door. Misschien is het een aardige als een aantal foodloggers het even per telefoon aan VGZ vraagt. Het is tenslotte vrijdag. T kan best even.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Per vergissing plaatste ik mijn opmerking over de reactie van VGZ en de non-respons van Unilever in de oorspronkelijke draad over het varkensonderzoek.
@ Steven, oke, het is vrijdagmiddag, ik al wat stelliger zijn : Ze gaan over de grens.
Co-branding is een goedkope vorm van innovatie. Gewone marketeers komen vaak met dit soort 'creatieve' ideetjes. Anno 2009 gaan we daar als goed opgeleide consumenten toch ook niet meer intrappen, of wel soms? Verder is co-branding best onschuldig in mijn ogen. Senseo (Philips & DE) is toch ook een mooi voorbeeld van co-branding? Philips en Niveau idem.
Wouter: "bijna over de grens" ? Hoe bedoel je 'bijna'?
'bijna' is hier een heel duur woord.
Wat dit soort van co-branding betreft: ik verwacht van een vredesorganisatie ook niet dat ze stickers gaan verkopen met daarop "Change must come through the barrel of a gun"
@ Steven Neerleggen? Nee hoor :-) Ik hoop dat ze nog een tweede reactie geven op mijn vraag die tussen haakjes is geplaatst. Een echte inhoudelijke toelichting gaan we toch niet krijgen is mijn verwachting. Waarom niet? Dennis is een gewone woordvoerder en ik verwacht dat zijn collega's niet van plan zijn om zich met dit debat te bemoeien (geen prioriteit, geen kennis, ...). Wedje? Ik stuur een fles wijn naar VGZ als ze ook inhoudelijk reageren (en meedoen met de discussie).
Mijn positieve bewondering richting VGZ ligt in het feit dat ze EN reageren op foodlog EN ook nog eens zo snel. Het komt heel zelden voor dat een (groot) bedrijf op foodlog een reactie achterlaat. AH bijvoorbeeld heeft nog nooit een reactie geplaatst. Natuurlijk is dit type reactie niets anders dan "kijk hoe goed we zijn" en dus ook gratis media-aandacht. Inhoudelijk gaan ze overigens bijna over de grens heen met de opmerking "namelijk zoveel mogelijk verzekerden bewust maken van de goede invloed van Becel pro-activ op hun gezondheid" (met name de " ... de goede invloed van ...")
Deze manier van werken co-branding is inmiddels toch best algemeen geaccepteerd? VGZ heeft enorm veel gratis PR en media aandacht gekregen door deze stunt (en nu ook weer). Unilever heeft extra verkoop weten te stimuleren (klanten van VGZ zullen vast gedacht hebben : " als en Unilever en mijn eigen zorgverzekeraar achter het product staan, dan zal het wel werken "). Kortom iedereen blij. Bedrijven doen aan co-branding omdat dit type samenwerking lastig is te 'kopiëren' en tevens mbt kosten/baten gunstig is.
@ Lizet : cynisch ? een beetje! Maar natuurlijk zit er een kern van waarheid in je reactie.
Ik denk dat ze er achter gekomen zijn dat de administratieve kosten van de Verzekeringsmaatschapppij de winst voor de Becelfabrikant verre overschrijden en dat het verder in het 'gezondheidsplaatje' van de afnemers niet veel uitmaakt. Die bijna 150.000 verzekerden smeren dan misschien wel braaf Becel, maar de rest van hun eetpatroon is onbekend. Dan lijkt me een termijn van vier jaar, plus een jaar verlenging precies voldoende om de verantwoodelijke manager(s) naar een hogere positie te promoveren. Of ben ik nou cynisch?