Is dit de nieuwe armoede?

Het begrip 'voedingswaarde' speelt nauwelijks een rol bij de consumenten met een bescheiden inkomen. Deze consumenten zijn meer geneigd om veel hapjes tussendoor te eten en daarna te diëten. Bij die sociale groepen zijn de gezondheidsproblemen reëel. Ze hebben vaker allergieën. De jongeren zeggen dat ze in minder goede gezondheid verkerenen de senioren vinden dat ze een zwakkere gezondheid hebben dan die in de andere sociale groepen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Belgische consumentenorganisatie OIVO. De organisatie rekent 25% van de consumenten tot de groep met een bescheiden inkomen.
Consumenten met een bescheiden inkomen die behoren tot de lage sociale groepen kiezen een voedingsproduct op basis van het merk en de prijs, maar niet voor de intrinsieke kwaliteiten van het product zoals de versheid, de smaak, de veiligheid, de afwezigheid van additieven, de samenstelling van het product, de informatie op de verpakking en de afwezigheid van ggo’s. Deze groep koopt veel minder producten van een hogere kwaliteit, zoals producten van specifieke oorsprong (-10%) of met beschermde of erkende oorsprongsbenaming (-15%), biologische producten (-17%) of fairtrade-producten (-24%).

De consumenten met een bescheiden inkomen kopen vaker bereide gerechten dan de andere sociale groepen. Bij de consumenten met een bescheiden inkomen zijn de gekochte voedingsproducten –met uitzondering van vis en graanproducten –vaker pleziervoeding. 1 op de 3 consumenten met een bescheiden inkomen kookt nooit. Dit percentage is veel lager bij de gemiddelde en de hoge sociale groepen.

Gezelligheid, hoeveelheid en snelheid kenmerken de maaltijden van de consumenten met een bescheiden inkomen, in tegenstelling tot de consumenten die zeggen dat ze meer op hun voeding letten. Die consumenten zijn meer geneigd om vaak hapjes tussendoor te eten en daarna te diëten dan de andere consumenten.

Zie voor meer informatie het rapport De consumptie van gezinnen met een bescheiden inkomen op de site van de OIVO.


bron: OIVO, met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken