.image

Foodnavigator.com meldt een dilemma voor de voedingsindustrie: doorgaan met te vet, suikerrijk en vezelarm voedsel levert een dikke marge op, terwijl je moreel zou willen kiezen voor gezonde produkten die ... veel minder opleveren.
Je zou om willen schakelen maar hoe leg je dat als Unilever of PepsiCo je aandeelhouders uit? De Verenigde Naties hebben maar eens een steen in de vijver gegooid en daarvoor JPMorgan in de arm genomen De VN hebben de investment bank JPMorgan opdracht gegeven tot het doen van een studie naar de te verwachten resultaten van de grote voedingsbedrijven in de wereld als gevolg van de bestrijding van obesitas (overgewicht). Het resultaat, het rapport Obesity:// Re-shaping the food industry (october 2005), is te downloaden.

Het argument dat JPMorgan in het rapport neerzet is overtuigend:
- hoe verder je teruggaat naar het basisingredient, hoe minder waarde je kunt toevoegen, hoe minder geld je kunt verdienen; processed convenience foods zijn daarom dé geldmakers, maar op dit moment zijn ze óók de belangrijkste eet-oorzaak van overgewicht: makkelijk te pakken, overal te eten/drinken én dikmakend door hun niet-zo-gezonde samenstelling
- functionele voeding (bijv. door toevoeging van Omega-3 in eieren, het maken van rietjes met additionele essentiële voedingsstoffen of het maken van voedingssupplementen) vergt grote investeringen in R&D (ontwikkelingskosten)
- nieuwe eisen aan informatie op de verpakking (die echt moet zijn en niet 'just words & empty promisses) zorgt voor extra kosten, is een aanslag op de merkbeleving en maakt de producent juridische kwetsbaar voor claims van consumenten

Het rapport laat in feite zien dat de beleidswens om minder 'foute' en beter gedocumenteerde voeding te eten, haaks staat op de economische realiteit van de voedingsindustrie. Die zal dus graag zolang mogelijk blijven hangen in huidige manier van werken.

Niettemin wordt evenzeer duidelijk dat de voedingsindustrie klem zit en wordt gedwongen efficienter te worden om te kunnen overleven in het gezondheidstijdperk: minder marge en toch meer R&D. Dit is de voedingsbodem voor een nieuwe concentratie-golf aankomt, waarin de groten met elkaar fuseren en de kleinere marktpartijen opslokken. Minder, maar veel grotere bedrijven zullen de voedingsmarkt beheersen. Met als gevolg dat we meer en meer overal op aarde hetzelfde eten (in de ontwikkelde wereld tenminste).

Als die trend flink doorzet, voorspel ik dat er een groeiende markt voor produkten 'direct-van-de-boer-en-niet-aan-geklooid' ontstaat. Hun toegevoegde waarde bestaat uit die directe en traceerbare oorsprong. Boeren die die markt weten te pakken, gaan een zonnige toekomst tegemoet met marges waar ze de afgelopen 50 jaar niet eens van durfden te dromen.

Voor degenen die het onderwerp eens wat nader uit willen spitten is het misschien interessant om deze ontwikkeling aan de producentenkant te combineren met de discussie in ons land over de retailoorlog.

Dit artikel afdrukken