De toename is sterker dan verwacht als gevolg van stimulerende maatregelen van de EU voor het gebruik van biodiesel voor de transportsector. Dat schrijft het FD.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Liesbeth… Je ziet de invloed van Foodlog op het Europees parlement… Ze hebben waarschijnlijk deze draad gevolgd.. copy/paste: http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/21882399/__EU-parlement_begrenst_gebruik_biobrandstoffen__.html
Ja Hans, de natuur is keihard en slaat altijd terug! Ga ik ook nog even verder as activist, uit recent rapport Friends of the Earth Europe:
"The Netherlands plays a leading role in the European palm oil market on account of the port of Rotterdam. About 80 per cent of the EU’s imports of edible oils, fats and oleo chemicals enter through the port. Palm oil products, with a share of 60 per cent, are by far the most important category (MVO, 2010). In recent years, the port of Rotterdam has benefited from new investments into palm oil processing facilities by both Southeast Asian and European companies.
The Netherlands re-exports a large amount of the palm oil it imports and processes into products such as palm olein, palm stearin, hydrogenated or inter-esterified palm oil, or biodiesel. These products are sold mainly within the EU, in particular to Germany and Belgium (MVO, 2010; Malaysia External Trade Development Corporation, 2012).
In 2011 the Finland-based company Neste Oil opened a new biodiesel plant in Rotterdam, which explains the subsequent rise in palm oil use in the Netherlands. The plant has the capacity to process 0.8 million tonnes of vegetable oils per year, using hydrotreatment technology for feedstock with a higher melting temperature, such as palm oil (Lane, 2012). According to Oil World estimates, in 2012 the Neste Oil plant in Rotterdam consumed 0.4 million tons of palm oil (Oil World, 2013)."
Maar Hans, ik zou het vizier wel open houden, voor de meeste grondstoffen zijn de praktijken in food niet anders dan in bio-energie of andere industriële toepassingen en - ook in palmolie - is ca. 80% vd productie voor food.
Vorig jaar Schwarzwald met een spiksplinternieuw vehikel. Peinzend staan staren naar de E10 biofuelpomp. 'Niet doen' adviseert de pomphouder. Waarom niet ? Eerst uitzoeken of je auto geschikt is. Veel auto's komen in problemen. Het is troep... En nu gaat Mansveld de accijns omhoog jagen om ons naar biofuel toe te dwingen.
ADAC:
E10 kann insbesondere bei hohem Druck und hohen Temperaturen unter Ethanol atbildung korrosiv auf Aluminium wirken. Besonders problematisch ist, dass der Korrosionsangriff bereits nach einer einmaligen Betankung mit E10 ausgelöst werden kann und dann nicht mehr aufzuhalten ist. Hierbei möglicherweise auftretende Leckagen im Kraftstoffsystem stellen zudem ein hohes Sicherheitsrisiko dar. Hinzu kommen Probleme durch die Lösungseigenschaften von Ethanol für anorganische Komponenten, wodurch das Risiko erhöhter Metallwerte im Kraftstoff gegeben ist. Auch die Verträglichkeit von Dichtungsmaterialen und Schläuchen im Kraftstoffsystem kann problematisch sein. Deshalb sollten nur vom Hersteller freigegebene Modellreihen mit E10 betankt werden.
Vrije vertaling;
E10. De ethanol kan in het bijzonder bij hoge druk en hoge temperaturen bijtend corrosief op Aluminium inwerken. Bijzonder problematisch is dat de agressieve inwerking al na één maal tanken van E10 kan ontstaan en dan niet meer te stoppen is. Als gevolg hiervan ontstaat er een hoog veiligheidsrisico met het oog op mogelijk lekkages in het brandstofsysteem. Hierbij komen nog de problemen van het oplossend vermogen van ethanol met anorganische stoffen (metalen die geen koolstofatomen bevatten) welke veel in brandstofsystemen voorkomen. Ook de verdraagzaamheid van afdichtingsmaterialen en brandstofslangen kunnen problematisch zijn. Daarom mogen alleen voertuigen die door de fabrikant zijn vrijgegeven E 10 tanken.
Meer info van ADAC hier
Ik kan'm helaas niet meer vinden, maar zag laatst een tweet waar biologisch tarwestro werd aangeboden. Is dat dan geen contradictio in terminis?
Hendrik #8 (e.a. die dit soort opmerkingen eerder maakten):
Eigenlijk ben ik niet geshockeerd door Patzek -ik ben nu zijn blog aan het lezen- maar meer de wetenschappers, e.a. (politici?) die hij aan de kaak stelt, die menen dat de aarde 'infinite' is, en dus ook de productieve wedloop oneindig.
N.B. jij bent geen guru (#4), maar de meest 'wispelturig' goede -tijdelijke- leraar (ik maak het natuurlijk nog altijd zelf uit) die ik tot nog toe ervaren heb.