Een decennium geleden ontwierp het WWF een eerste maatstaf om bedrijven te beoordelen voor hun gebruik van duurzame palmolie. Bedrijven gingen vervolgens aan de slag om hun palmoliegebruik te verduurzamen. Inmiddels hebben ze 10 jaar tijd gehad om de transitie te maken. Tijd voor een nieuw overzicht waarin het WWF opnieuw aan naming and shaming van the good and the bad doet.
Palmolie is goed voor 41% van de wereldwijde productie van plantaardige olie, 40% van het wereldwijde verbruik van plantaardige olie en voor meer dan 60% van de wereldwijde handel in plantaardige olie per jaar.
“Het aanbod van CSPO (Certified Sustainable Palm Oil) is met meer dan 20% gegroeid sinds de laatste Scorecard werd gepubliceerd in 2016, wat betekent dat er gecertificeerde duurzame opties beschikbaar zijn voor elk bedrijf. Daarom is er voor geen enkel merk een excuus om vandaag geen 100% CSPO te gebruiken”, aldus het WWF. “Gezien de onmiddellijke urgentie van de problemen waar de planeet mee te maken heeft, moeten de bedrijven onmiddellijk in actie komen om een einde te maken aan illegale en onverantwoorde praktijken en ervoor te zorgen dat er palmolie duurzaam wordt geproduceerd.”
Alle 173 bedrijven werden gescoord. In totaal zijn maximaal 22 punten totaal te verdienen via een verzameling van verschillende prestatie-indicatoren. De eerste 16 punten hebben betrekking op wat het bedrijf doet om de eigen toeleveringsketen te verduurzamen. De overige zes punten kunnen worden gescoord door acties rondom de olieproductie, zoals certificatie en lidmaatschap van andere duurzaamheids- en transparantie bevorderende organisaties en de zorg voor duurzaam natuurbeleid rond de plantages.
Van alle Nederlandse bedrijven die zijn beoordeeld volgens deze maatstaf, scoort FrieslandCampina het hoogst. Met 17 van de maximaal 22 punten komen zij op een gedeelde 13e plaats. De zuivelcoöperatie valt precies binnen de top-9% en krijgt de stempel ‘Leading the Way’. Vervolgens komen Unilever (14,8), Zeelandia (13,8) en FarmFrites (13,3). Zij komen met hun score nog boven het gemiddelde (12,6 punten) uit. De supermarktorganisaties Ahold Delhaize, Superunie en Jumbo en verwerkende bedrijven als Smilde, Aviko en Jacobs Douwe Egberts scoren onder-gemiddeld. Sauzen-producent Remia gaf geen gehoor aan de oproep van het WWF om gegevens te delen.
Aan kop in supermarktland gaan de Duitse formule Edeka (19,8 punten), de Engelse Marks & Spencer (18,8) en de Duitse Aldi Süd (18,3). De Amerikaanse biologische keten Whole Foods bungelt in de bezemwagen met 8,3 punten. De laagste score is voor de Deense supermarkt Salling (2,8).
In de verwerkende industrie gaat Ferrero, bekend van Nutella, op kop met 21,5 punten. Het bedrijf wordt gevolgd door L'Oréal (beauty en huidverzorging, 19,3 punten) en Bahlsen (snacks,18,5 punten). Kraft Heinz zit bijna in de bezemwagen met 10,8 punten.
“Het aanbod van CSPO (Certified Sustainable Palm Oil) is met meer dan 20% gegroeid sinds de laatste Scorecard werd gepubliceerd in 2016, wat betekent dat er gecertificeerde duurzame opties beschikbaar zijn voor elk bedrijf. Daarom is er voor geen enkel merk een excuus om vandaag geen 100% CSPO te gebruiken”, aldus het WWF. “Gezien de onmiddellijke urgentie van de problemen waar de planeet mee te maken heeft, moeten de bedrijven onmiddellijk in actie komen om een einde te maken aan illegale en onverantwoorde praktijken en ervoor te zorgen dat er palmolie duurzaam wordt geproduceerd.”
Alle 173 bedrijven werden gescoord. In totaal zijn maximaal 22 punten totaal te verdienen via een verzameling van verschillende prestatie-indicatoren. De eerste 16 punten hebben betrekking op wat het bedrijf doet om de eigen toeleveringsketen te verduurzamen. De overige zes punten kunnen worden gescoord door acties rondom de olieproductie, zoals certificatie en lidmaatschap van andere duurzaamheids- en transparantie bevorderende organisaties en de zorg voor duurzaam natuurbeleid rond de plantages.
Van alle Nederlandse bedrijven die zijn beoordeeld volgens deze maatstaf, scoort FrieslandCampina het hoogst. Met 17 van de maximaal 22 punten komen zij op een gedeelde 13e plaats. De zuivelcoöperatie valt precies binnen de top-9% en krijgt de stempel ‘Leading the Way’. Vervolgens komen Unilever (14,8), Zeelandia (13,8) en FarmFrites (13,3). Zij komen met hun score nog boven het gemiddelde (12,6 punten) uit. De supermarktorganisaties Ahold Delhaize, Superunie en Jumbo en verwerkende bedrijven als Smilde, Aviko en Jacobs Douwe Egberts scoren onder-gemiddeld. Sauzen-producent Remia gaf geen gehoor aan de oproep van het WWF om gegevens te delen.
Aan kop in supermarktland gaan de Duitse formule Edeka (19,8 punten), de Engelse Marks & Spencer (18,8) en de Duitse Aldi Süd (18,3). De Amerikaanse biologische keten Whole Foods bungelt in de bezemwagen met 8,3 punten. De laagste score is voor de Deense supermarkt Salling (2,8).
In de verwerkende industrie gaat Ferrero, bekend van Nutella, op kop met 21,5 punten. Het bedrijf wordt gevolgd door L'Oréal (beauty en huidverzorging, 19,3 punten) en Bahlsen (snacks,18,5 punten). Kraft Heinz zit bijna in de bezemwagen met 10,8 punten.
Fotocredits: WWF palm oil scorecard
Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Goed werk van WWF!
De NL supers vallen valt me zwaar tegen.