Het Italiaanse voedingsbedrijf Barilla, bekend als producent van spaghetti en andere meelspijzen, gaat ook chocopasta produceren.

Met de chocopasta gaat Barilla de concurrentie aan met marktleider Nutella, eigendom van de Ferrero group, evenals Barilla een Italiaans familiebedrijf.

Nutella heeft een marktaandeel op de chocopastamarkt van 54%; de omzet bedraagt €2 miljard wereldwijd.

Het verschil tussen de 2 pasta’s zit hem in de duurzaamheid en de gezondheid. De smeerpasta Crema Pan di Stelle van Barilla bevat namelijk geen palmolie, maar zonnebloemolie. Barilla benadrukt verder dat de chocopasta 10% minder suiker bevat en alleen van Italiaanse hazelnoten en van cacao van duurzame herkomst wordt gemaakt.

Ferrero krijgt regelmatig kritiek op het gebruik van palmolie. Maar als “het aankomt op de dominantie in de chocomarkt, is Nutella nog steeds ongenaakbaar. Eigenlijk stellen andere merken niet zoveel voor,” zegt marketingprofessor Gino Van Ossel in De Morgen.

Overigens moest voormalig gezondheidsminister Ségolène Royal van Frankrijk op haar schreden terugkeren toen ze in de zomer van 2015 had beweerd dat Nutella onduurzaam is en opriep tot een boycot van het in Frankrijk populaire smeersel; Fransen zijn de grootste Nutella-consumenten ter wereld. De palmolie bleek echter keurig gecertificeerd. Na een diplomatieke rel tussen Frankrijk en Italië, moest Royal haar excuses aanbieden.

Matteo Salvini, de Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken, maakt geen geheim van zijn voorliefde voor Nutella en deelt die graag op sociale media. Dat nieuws haalde zelfs de New York Times.
De Morgen - Italiaans merk lanceert aanval op chocokoning Nutella
  • Deel
Druk af