Delhaize en Ahold onthouden zich van commentaar. De krant presenteert echter alvast een creatief fusielogo, dat gebaseerd is op een kruislingse combinatie van de woord- en beeldmerken van beide supermarktconcerns.
Voor hen telt maar één ding: de juiste prijsOok in 2006-2007 voerden Delhaize en Ahold al besprekingen. De deal kwam niet tot stand omdat Delhaize een fusie op basis van gelijkwaardigheid wilde. Ahold, dat groter is, vond dat niet acceptabel.
Destijds kwam Ahold uit een moeilijke periode na de boekhoudfraude van voormalig topman Cees van der Hoeven. De Tijd schrijft: "Toen rammelde de structuur van een veel groter Ahold nog te veel en liet de winstgevendheid te wensen over. Beide problemen werden sindsdien aangepakt." Hoewel Ahold te maken heeft met de structurele veranderingen in de retailwereld (waarin discount sterk terrein wint en online boodschappen doen tot volwassenheid komt), is het bedrijf goed georganiseerd. Delhaize krabbelt zojuist weer op uit een dal en lijkt zich in de situatie van Ahold destijds te bevinden: weer op weg naar boven. De Tijd: "bij Delhaize maakte CEO Frans Muller komaf met de erfenis van een vrij dramatische expansiepolitiek van zijn voorganger, Pierre-Olivier Beckers. Dat maakt dat beide bedrijven vandaag meer complementair zijn dan toen." Het sterkere Ahold kan nu wellicht rekenen op minder weerstand tegen ongelijkwaardigheid.
De Tijd wijst erop dat het kapitaal in beide ondernemingen geen noemenswaardige familiebelangen meer kent. De kern van de beleggers in beide bedrijven wordt volgens De Tijd gevormd door "tal van institutionele investeerders zoals de Norges Bank, JPMorgan, Vanguard, ING of BNP Paribas zitten in het kapitaal van beide groepen. Voor hen telt maar één ding: de juiste prijs."
Fotocredits: het door De Tijd gemaakt fusielogo, De Tijd
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De aandelen van Ahold en Delhaize stegen gisteren na beursopening met ruim 7% en respectievelijk ruim 13,5%. Belggers zien het dus idd zitten en ook ING noemde de fusie 'logisch'. De vakbonden van Delhaize, die het bedrijf lam legden vanwege de bezuinigingen vorig jaar, eisen een verklaring van Delhaize. Zij lijken niet ingenomen met een mogelijke fusie en willen weten of de geruchten waar zijn. Onderwijl sprak het FD met retailkenners. Zij blijken minder enthousiast zijn dan de beleggers: de fusie levert te weinig waarde op vinden ze. De te bepalen kostenbesparingen zijn te laag om op te wegen tegen de kosten, moeite en emotie die fusie kost. Wel zouden er in het Amerikaanse bedrijf en op het gebied van online voordelen te halen zijn, maar die zouden niet kunnen gelden als een voldoende motief voor fusie.
Delhaize heeft al jaren geleden zijn kwaliteit beginnen opgeven omdat ze mee wouden doen in de prijzenoorlog. Het bedrijf verloor daarmee zijn reputatie, mijn moeder klaagt er nog elke week over, dat ze geen goede dingen meer vindt bij Delhaize. Die "mechelse koekoek" (die er trouwens geen was, de echte was te weinig rendabel) is al lang uit de rekken verdwenen. De mechelse koekoek-hype was in de jaren '90 gecreëerd door Televisie-Food-goeroe Herwig Van Hove. Is ondertussen weer vergeten.
Maar Delhaizes " Food Lion" in de VS is inderdaad een grote speler.
Het stond al in het bronartikel, maar de Telegraaf (zo 10 mei 2015, 11:19h) suggereert dat het niet voornamelijk om de Belgische markt gaat, en dat de VS mooi mee genomen wordt, maar dat "Beide bedrijven hopen hierdoor onder meer een superslag te slaan in de Verenigde Staten."
Als dat het hoofddoel is, is voor mij nog niet alles duidelijk..
We horen het wel.
#6 Dick - mijn associatie tussen de twee is gebaseerd op de observatie dat het blijkbaar zelfs bij zulke grote jongens nog in het hoofd opkomt om macht verder te concentreren. Als dit dan 'moet' gebeuren, zoals Marx doet voorkomen, laat het maar komen. Misschien een hopeloze redenering, maar de mythologie leert ons dat een goliath best te overkomen is.
Ik zie het met lede ogen aan. Het cultuurverschil is erg groot. Waar AH een uit de kluiten gewassen grutter is met een beetje misplaatst aura van ‘sjieker’, is Delhaize wel een klassezaak, maar misschien is dat haar achilleshiel (*).
Waar bij AH voorverpakte kipfilets, drumsticks, een paar label-kippen en braadzakken liggen, verkoopt Delhaize complete maiskip, hoevekip, bio-kip, biologsche labelkip en Mechelse koekkoek en kwartels. En heeft b.v. een ruime keuze in lamsvlees. Van bout tot chops. Superverse forel uit de Koninklijke kwekerijen in de Ardennen etc..
“…Mogelijkheden tot waardecreatie indien de fusiepartners vriendschappelijk willen samenwerken”. Mooi politiek statement. Wat is ‘waardecreatie’ ? Wat is ‘vriendelijk’.
Ahold die eerder de omzet van participaties in de boeken opvoerde om banken en stakeholders voor het lapje te houden, gaat voor hard, en ik vrees dat het geen ‘hands off’ wordt maar implementatie van financiële structuur, filosofie en controle.
Al eerder gezien dat dat vrijwel nooit zonder aantasting van de eigen identiteit gaat, en na de wittebroodsweken, het oude management toch van het toneel verdwijnt.
Delhaize is helaas op dit moment al een poosje aangeschoten wild…..
(*) Achilleshiel
Daarom wel eens zitten mijmeren dat Delhaize haar kwetsbaarheid als klasse zaak zou kunnen elimineren door een ‘splitsing’ van zijn duurdere en speciale voedingsproducten in een aparte structuur en de supers de hardere concurrentie in laat gaan onder nog altijd een sterke naam.
Een ‘Delhaize Gourmet’, als een soort traiteurwinkel met mooie natuurproducten in de binnensteden, maar dan zonder direct, of heel beperkt ‘prêt a manger’. Een concept dat in België kans haast wel moet maken... Een soort mini ISPC met een kleiner uitgekiend gamma mooie producten, niet voor de horeca, maar voor burgers.