Delhaize en Ahold onthouden zich van commentaar. De krant presenteert echter alvast een creatief fusielogo, dat gebaseerd is op een kruislingse combinatie van de woord- en beeldmerken van beide supermarktconcerns.
Voor hen telt maar één ding: de juiste prijsOok in 2006-2007 voerden Delhaize en Ahold al besprekingen. De deal kwam niet tot stand omdat Delhaize een fusie op basis van gelijkwaardigheid wilde. Ahold, dat groter is, vond dat niet acceptabel.
Destijds kwam Ahold uit een moeilijke periode na de boekhoudfraude van voormalig topman Cees van der Hoeven. De Tijd schrijft: "Toen rammelde de structuur van een veel groter Ahold nog te veel en liet de winstgevendheid te wensen over. Beide problemen werden sindsdien aangepakt." Hoewel Ahold te maken heeft met de structurele veranderingen in de retailwereld (waarin discount sterk terrein wint en online boodschappen doen tot volwassenheid komt), is het bedrijf goed georganiseerd. Delhaize krabbelt zojuist weer op uit een dal en lijkt zich in de situatie van Ahold destijds te bevinden: weer op weg naar boven. De Tijd: "bij Delhaize maakte CEO Frans Muller komaf met de erfenis van een vrij dramatische expansiepolitiek van zijn voorganger, Pierre-Olivier Beckers. Dat maakt dat beide bedrijven vandaag meer complementair zijn dan toen." Het sterkere Ahold kan nu wellicht rekenen op minder weerstand tegen ongelijkwaardigheid.
De Tijd wijst erop dat het kapitaal in beide ondernemingen geen noemenswaardige familiebelangen meer kent. De kern van de beleggers in beide bedrijven wordt volgens De Tijd gevormd door "tal van institutionele investeerders zoals de Norges Bank, JPMorgan, Vanguard, ING of BNP Paribas zitten in het kapitaal van beide groepen. Voor hen telt maar één ding: de juiste prijs."
Fotocredits: het door De Tijd gemaakt fusielogo, De Tijd
De aandelen van Ahold en Delhaize stegen gisteren na beursopening met ruim 7% en respectievelijk ruim 13,5%. Belggers zien het dus idd zitten en ook ING noemde de fusie 'logisch'. De vakbonden van Delhaize, die het bedrijf lam legden vanwege de bezuinigingen vorig jaar, eisen een verklaring van Delhaize. Zij lijken niet ingenomen met een mogelijke fusie en willen weten of de geruchten waar zijn. Onderwijl sprak het FD met retailkenners. Zij blijken minder enthousiast zijn dan de beleggers: de fusie levert te weinig waarde op vinden ze. De te bepalen kostenbesparingen zijn te laag om op te wegen tegen de kosten, moeite en emotie die fusie kost. Wel zouden er in het Amerikaanse bedrijf en op het gebied van online voordelen te halen zijn, maar die zouden niet kunnen gelden als een voldoende motief voor fusie.