Het Belgische supermarktconcern Delhaize presenteerde vandaag verrassend goede cijfers over het vierde kwartaal. Waar Ahold teleurstelde, doet Delhaize het uitstekend. Ook in de VS. Meldde Ahold daar een krimpende markt, "als gevolg van onder meer het teruglopende overheidsbudget voor voedselbonnen", Delhaize bejubelt een omzetstijging van 2,8%. Deze is vooral te danken aan de herpositionering van VS-dochter Food Lion.

Ook in eigen land deed Delhaize het uitstekend: de omzet groeide met 2,4% in het vierde kwartaal, ondanks de sterke concurrentie van Albert Heijn (dat het in België beter doet dan in Nederland), Lidl en Aldi. De groep wist zijn marktaandeel in België te behouden op 25,5%.

Het goede vierde kwartaal draagt bij aan een totale omzet van 21,1 miljard euro voor Delhaize (0,6%). Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou de omzet met 2,6% toegenomen zijn. De winst zou over 2013 uitkomen op 770 miljoen euro, ruim boven de gecommuniceerde winstverwachting van 'minstens 755 miljoen euro'. Dat meldt RetailDetail.
Dit artikel afdrukken