De eerste slag wordt geleverd in Californië, nota bene de staat waar de eerste suikertaksen werden ingevoerd door gemeenten als Berkeley.

Voorheen spendeerden de bedrijven miljoenen dollars om op lokaal niveau, in afzonderlijke steden, initiatieven voor suikertaksen de kop in te drukken. Totdat het niet meer overal lukte en er steeds meer stadsbesturen gedwongen werden, na succesvolle juridische acties van burgers, om belasting op frisdrank in te voeren.

De maatregelen sorteerden veel effect, zoals in Philadelphia waar de verkoop van suikerhoudende frisdrank kelderde.

De nieuwe juridische aanpak van de industrie houdt in dat de bedrijven nu per staat wetten ingevoerd proberen te krijgen door stevig gefinancierde lobby’s. Die wetten voorkomen dat individuele gemeenten beperkende regels invoeren tegen de verkoop van kruideniersproducten, waaronder frisdrank. De Senate Bill 872 die in de maak is en vermoedelijk vandaag door de wetgever van de staat Californië wordt bekrachtigd, heeft de ‘soda industry’ $7 miljoen aan advocaten en dergelijke gekost.

De nieuwe tactiek – niet meer stad-voor-stad maar wetten per staat die lokale actie verbieden – werd in de jaren '90 ook succesvol door de tabaksindustrie gevoerd.
Dit artikel afdrukken