Een jaar na de invoering van een suikertaks van 10% blijken de verkopen van frisdranken met 12% gedaald te zijn. De verkoop van dranken zonder prijsverhoging steeg met 4%, blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in het British Medical Journal. Mexico is een van de landen met de hoogste percentages diabetes, overgewicht en obesitas ter wereld. De Mexicaanse regering voerde per 1 januari 2014 een suikertaks in ter preventie van deze aandoeningen.

Vanaf die datum betalen Mexicanen voor suikerrijke dranken 1 peso (€0,05) per liter extra. Een internationaal team analyseerde de verkopen van deze dranken en van de niet onder de sugar tax vallende dranken in 6.200 Mexicaanse huishoudens in 53 grote steden. Ze vergeleken de cijfers met trends van voor invoering van de taks. Over heel 2014 nam de verkoop van dranken met taks met gemiddeld 6% af, wat neerkomt op een verminderde consumptie van 4,2 liter per persoon. De terugloop was het hoogst in december 2014, toen 12% minder suikerhoudende frisdranken over de toonbank ging. De verkoop van dranken zonder taks, met name flessenwater, steeg met 4% naar 12,8 liter meer per persoon. De verandering was het sterkst te zien bij mensen met een lage sociaaleconomische status.

De onderzoekers noemen deze verandering “bescheiden maar belangrijk”. Franco Sassi van de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) benadrukt dat het invoeren van een suikertaks een deel van de strategie kan zijn om obesitas terug te dringen, maar dat meerdere, complementaire maatregelen nodig zijn. “Als dat goed gebeurt, zijn in de toekomst geen prijsverhogingen meer nodig”, concludeert hij.
medicalXpress - Sugary drinks tax in Mexico linked with 12 percent cut in sales after one year
Reageer
  • Deel
Druk af