Door middel van het referendum beslissen de inwoners voor of tegen de invoering van een suikertaks van een penny-per-ounce, oftewel 1 cent per 30 milliliter. Er staat veel op het spel voor de frisdrankindustrie, die zich steeds meer vergeleken weet met de tabaksindustrie.

Investeringen
De American Beverage Association heeft bijna $30 miljoen geïnvesteerd om de invoering van de taks tegen te houden. Voorstanders van de extra heffing hebben bijna $20 miljoen uitgegeven om de taks doorgevoerd te krijgen. Een groot deel hiervan komt van Michael Bloomberg, die een niet succesvolle poging deed om in de stad New York de verkoop van super-sized bekers frisdrank te beperken.

Succesvol in Berkeley
In 2014 stemden inwoners van San Francisco ook al over het invoeren van een suikertaks. 55% van de mensen stemden voor, maar er was een meerderheid van 66% nodig om de taks in te voeren. Dit keer is een meerderheid genoeg. In datzelfde jaar werd de taks wel ingevoerd in Berkeley in de staat Californië. Daar is de consumptie van suikerrijke dranken met 21% gedaald sinds de invoering in 2015. Terwijl de inwoners voor de invoering van de taks nog 1,25 glas frisdrank namen per dag, rapporteren ze sindsdien een stijging in hun waterconsumptie. In San Francisco zijn de cijfers onveranderd gebleven.

‘Turning point’
David Goldberg van Healthy Food America hoopt dat een eventuele invoering van de taks een keerpunt zal zijn in hoe mensen tegen frisdranken aankijken. “Als het erdoor komt, zal er veel meer interesse zijn in het invoeren van een taks. We horen al van veel andere steden dat ze de uitslag op de voet volgen.”
Dit artikel afdrukken