Het grote Franse investeringsplan bestaat in totaal uit €57 miljard. Die gelden worden verdeeld over vier categorieën: digitalisering van de overheid (9 miljard), ecologische transitie (20 miljard), opleidingen (15 miljard) en concurrentiekracht (13 miljard). De landbouw krijgt €5 miljard toebedeeld vanuit de pijler concurrentiekracht. Dat is een bedrag dat bovenop de landbouwsubsidies vanuit Brussel komt. Macron pleit voor een Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) dat "de voedselsouvereiniteit van Europa garandeert." Het nieuwe GLB dat op dit moment in ontwikkeling is, moet Frankrijk, zegt Macron, "beschermen tegen de wereldmarkt, EU-lidstaten meer flexibiliteit bieden en voor minder bureaucratie zorgen."
Verlies van 2 ankers voor Nederland
Voor de Nederlandse landbouw beloven de plannen van Macron weinig goeds. Ons land zal bij het nieuwe GLB vermoedelijk moeten inleveren omdat de flexibiliteit waarop Macron doelt meer nationaal beleid mogelijk maakt dat slecht uitwerkt voor de Nederlandse export op de interne Europese markt.
De Nederlandse premier Rutte is weinig gecharmeerd van de grootste plannen van Frankrijk, schrijft de NRC. Hij houdt liever meer macht in Den Haag, maar wil wel profiteren van de interne EU-markt. Tot nu toe trok Den Haag altijd samen op met Duitsland om zijn zorgen om niet te veel geld over de balk te smijten en de begroting sluitend te houden, schrijft de NRC. Voor ons liberale beleid zonder muren rond Europa trokken we altijd op met het Verenigd Koninkrijk dat de EU inmiddels heeft verlaten en geen partner meer is. Nu Duitsland en Frankrijk samen tot een hernieuwd Europees elan willen komen, verliest Nederland zijn beide ankers in de EU. "Er komt een andere balans en Nederland is hier niet op voorbereid”, zegt Europa-kenner Adriaan Schout van Instituut Clingendael. Donderdagavond 28 september spreken de EU-leiders elkaar in Tallinn tijdens een informeel diner over de plannen van Macron. Er zou alleen worden gesproken over de digitalisering van Europa, maar Macron heeft 'meer' en een 'nieuw' Europa weten te agenderen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#13 Het blijft voor mij nog lastig om al die denkrichtingen die bestaan te volgen. En vooral om te herkennen wat, wat is, of zou zijn:
Frankrijk die Glysofaat verbiedt is dat liberaal of links (milieupartij) of is het marktgericht denken omdat het een USP*, beter wellicht UBR* oplevert die export van het (duurdere?) product mogelijk maakt.
Want hoe kan/doen ze dat nu anno vandaag? Is enkel van Franse herkomst vlees in worstjes stoppen net zo goedkoop (of duur) als voorheen? Is de prijs in de winkel onveranderd gebleven voor de Franse consument? Is er ingeleverd aan marge? (En kan dat dan uit voor de korte en lange termijn? en dat volume aan grondstof is er blijkbaar ook gewoon om al die worstjes van te produceren?**)
Of haalt het bedrijfsleven een meerprijs uit de markt bij de consument vandaan?
En hoe beschermt dat bedrijfsleven zich tegen de goedkope producten (via grondstoffen boer VION)? Met tariefmuren? aan EU grenzen en/of Frankrijk grenzen? Of is de Frankrijk grens prima besteed aan de Franse consument die kijkt op etiket en tot klein prijsverschil dan altijd voor de 'thuisploeg' kiest?
* USP: Unique Selling Point > Uniek verkoop argument
* UBR: Unique Buying Reason > Unieke reden om product aan te schaffen
** (rondom eikeltjes etende varkens had Foodlog zo'n prachtig uitgezocht marketing item?)
***AOC: Appellation d'Origine Contrôlée (AOC) wat is de betekenis & definitie. De Appellation d'Origine Contrôlée is de gecontroleerde herkomstbenaming van Franse kwaliteitswijn. De Appellation d'Origine Contrôlée bepaalt de regels op basis waarvan binnen een bepaald gebied wijn geproduceerd moet worden
Als lid van de NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond kan me eigenlijk goed vinden in die voedselsoevereiniteit. Van dat TE liberale moet (mijn) LTO echt vanaf. O.a. Niek Koning was nogal een inspirator voor de NAV en haar oprichter Jaap Korteweg (U weet wel, de Vegaslager). (Voor hen die het willen weten; Vegaslager Jaap is gewoon lid van ZLTO en was ooit afdelingsvoorzitter van ZLM-Zevenbergen. Hij heeft de fusie van ZLM en NCB tot ZLTO meegemaakt. De algehele laatste voorzitter van ZLM Huub van der Maas werd enthousiast lid van de NAV.).
Wouter, de term is natuurlijk al jaren te horen binnen Slow Food. De jeugdafdeling daarvan is uitgemond in vele adviesbedrijven die voor boeren aan de slag zijn op een volledig liberale, zo niet neoliberale, manier: marktgerichte innovatie in plaats van technische zoals in Nederland gebruikelijk was (en de facto nog altijd is) vanuit het oude aanbodsdenken.
Een opmerkelijke trend dus. Ook de oprichter van Slow Food, van huis uit een marxist, blijkt zo te denken. Ik heb dat ooit vastgesteld in gesprek met hem.
Niek Koning ziet ook in GroenLinks die draai gemaakt zijn: landbouw moet niet links maar liberaal worden vormgegeven. Hij blijkt gelijk te hebben want die partij stelde afgelopen week voor de vergroening van het landbouwbeleid volledig via de markt te financieren.
Petra, ook een vraag van mijn kant. Macron gebruikt de term "voedselsouvereiniteit", i.c. van Europa.
Die term ken ik vooral van linkse groeperingen.
Heeft de Franse regering deze term eerder gebruikt? Zo nee, is het een strategische of alleen een verbale vernieuwing?
Petra, #6, ik ben benieuwd waarom je dat zo ziet. Als je er meer commercieel-economisch naar kijkt, bieden de états généraux de l'alimentation heel interessante mogelijkheden om te doen wat bijvoorbeeld Lidl (ja, die Duitse super in Frankrijk - en ook Aldi eigenlijk ook al) al heeft gedaan: een complete range Franse producten opzetten op het gebied van varkens- en kipvleesproducten.
Stel dat Président (Lactalis) en Bongrain (idem: bekende industriële merkkazen die wereldwijd worden geëxporteerd) dat ook doen voor hun kazen en die exporteren met hun waarden?
Zelfs het ultra populaire kaasje Caprice des Dieux zet inmiddels op zijn verpakking precies waar de melk vandaan komt en daarmee aan welk cahier des charges die voldoet. Vergis je niet: Frankrijk heeft de AOC's uitgevonden en weet hoe je daarmee export kunt bedrijven.
Ik denk dat het land - dat in 2015 qua boeren compleet failliet was - een mogelijk weg heeft gevonden om heel Europa behoorlijk uit te lachen. In ieder geval kijk ik er met fascinatie naar. Ik ga gewoon de winkels in en zie steeds weer wat de grote merken doen. Cochounou stopt alleen nog Frans vlees in zijn varkensworst (pech voor Vion, Danish Crown en Tönnies).
Frankrijk verbiedt glyfosaat. Dat zou best eens prima betaalde merkwaarde kunnen opleveren onder een mondiaal publiek; verwerkt in een Frans eindproduct en verkocht met 'Franse' waarden.
Petra, hoe denk jij daarover?