Na een voorbereidingsperiode van 3 jaar, begon Picnic anderhalf jaar geleden met het bezorgen van boodschappen in Amersfoort. Het concept - online bestellen, gratis bezorging op vaste tijden met duurzame elektrische autootjes - maakt sindsdien een 'stormachtige groei' door. Inmiddels hebben al 30.000 huishoudens bij Picnic besteld. Met de investering wil Picnic zijn ambitieuze groeiplannen verwezenlijken.
"Wij zijn een moderne melkboer die alles heeft, voor iedereen betaalbaar is en altijd voor je klaarstaat”, aldus mede-oprichter Joris Beckers. “De gigantische belangstelling van klanten in iedere stad waar we opengaan heeft ons het vertrouwen gegeven om onze service nu zo snel mogelijk in heel Nederland voor iedereen beschikbaar te maken en zo de meest duurzame supermarkt ter wereld te worden.”
Voor de investeerders is Picnic aantrekkelijk vanwege zijn duurzame missie en langetermijnstrategie. Bart Coopmans, managing director van het er nieuw bijgekomen NPM Capital: “Picnic is typisch een bedrijf dat in onze langetermijnstrategie past. Een geweldige Nederlandse innovatie met een sterk merk, een ambitieus team en enorme potentie. Wij zijn er trots op dat wij hiervan deel uit kunnen maken.” De families Hoyer van Heineken, Van der Wal van supermarktketen Boni en De Rijcke van Kruidvat staken eerder al €15 miljoen in Picnic. Via NPM sluit nu ook de familie Fentener van Vlissingen aan.
Picnic voorziet dit jaar nog een verdere uitrol naar 10 à 15 steden, waaronder Delft, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Ede en Veenendaal. Op termijn verwacht de online super 10.000 nieuwe arbeidsplaatsen te kunnen bieden.
Op Twitter wordt het nieuws van de investering enthousiast ontvangen:
Picnic supermarkt bestaat pas 1.5 jaar en heeft al een grotere investering verwezenlijkt dan Uber, Airbnb en... https://t.co/vRNGMd14Dj
— The Next Generation (@1nextgeneration) March 28, 2017
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De landelijke uitrol van Picnic neemt verder vorm aan: vanaf 17 mei bezorgt de online supermarkt ook in Houten, Nieuwegein en IJsselstein boodschappen gratis aan huis. Dat meldt de Levensmiddelenkrant. Deze maand gaat de websuper ook van start in Den Haag. In de tweede helft van dit jaar volgen nog nieuwe steden, waaronder Apeldoorn, Gouda, Lelystad en Zoetermeer.