Weer bereikt online supermarkt Picnic een nieuwe mijlpaal: in Utrecht ging het duizendste elektrische wagentje van de bestelsuper de weg op.
Picnic is er maar wat trots op, zegt medeoprichter Michiel Muller: “Het is natuurlijk fantastisch om te zien dat in zo’n korte tijd dit typische elektrische autootje niet meer uit het straatbeeld weg te denken valt.”
De eerste electric Picnic vehicles (ePv) gingen in 2015 de weg op, in Amersfoort, de grootste concentratie autootjes (120) bezorgt in de regio Rijnmond. Tot nu toe legden de wagentjes ruim 12 miljoen elektrische kilometers af, waarmee 1,7 miljoen kilo CO2 is bespaard. Picnic noemt zichzelf dan ook "koploper op het gebied van duurzame stadslogistiek."
'Picnic-effect'
Met de komst van Picnic veranderde de Nederlandse wereld van het online boodschappen doen. Online was voor de grote supermarkten vooral een kostbare niche-activiteit die met name als service werd aangeboden en waar de klanten voor betalen. Voor Picnic is gratis bezorgen juist de kern van het businessmodel. Met zijn lokale bezorging op vaste tijden en relatief goedkope assortiment zonder bezorgkosten veroorzaakte Picnic een stroomversnelling in het online boodschappen doen, die prompt de naam 'het Picnic-effect' meekreeg. Het marktaandeel van online boodschappen doen groeide en het gemiddelde bestelbedrag ging omlaag, doordat Picnic een lager minimum bestelbedrag hanteert.
De afgelopen maanden stegen ook de onlinebestedingen bij de andere supermarkten in Nederland fors, door de lockdown- en quarantainemaatregelen. Ietwat zuur schreef Peter Garstenveld in een editorial in Distrifood, dat ook in een explosieve groeimarkt 'hippe disruptor' Picnic niet rendabel kan zijn. "Uiteindelijk zal online moeten groeien naar een fatsoenlijk rendement door meer bezorgkosten te rekenen of bestelplafonds verder te verhogen. Eigenlijk weet iedereen dit diep in zijn hart toch al lang. Maar stap maar eens uit die onlineratrace."
Picnic denkt daar oprecht anders over en groeit vrolijk door. In het Foodlog IFAMA-katern vertelt Tiffany Tsui waarom thuisbezorging in China wél rendabel is. Het korte antwoord: omdat er veel goedkope arbeid beschikbaar was, de nieuwe stedenbouw gepland werd rondom bezorghubs en de volumes groot zijn. Inmiddels loopt de prijs van de arbeid op, maar die kan dankzij de nieuwe stedenbouwkundige planning worden vervangen door bezorgdrones.
Dit artikel afdrukken
De eerste electric Picnic vehicles (ePv) gingen in 2015 de weg op, in Amersfoort, de grootste concentratie autootjes (120) bezorgt in de regio Rijnmond. Tot nu toe legden de wagentjes ruim 12 miljoen elektrische kilometers af, waarmee 1,7 miljoen kilo CO2 is bespaard. Picnic noemt zichzelf dan ook "koploper op het gebied van duurzame stadslogistiek."
'Picnic-effect'
Met de komst van Picnic veranderde de Nederlandse wereld van het online boodschappen doen. Online was voor de grote supermarkten vooral een kostbare niche-activiteit die met name als service werd aangeboden en waar de klanten voor betalen. Voor Picnic is gratis bezorgen juist de kern van het businessmodel. Met zijn lokale bezorging op vaste tijden en relatief goedkope assortiment zonder bezorgkosten veroorzaakte Picnic een stroomversnelling in het online boodschappen doen, die prompt de naam 'het Picnic-effect' meekreeg. Het marktaandeel van online boodschappen doen groeide en het gemiddelde bestelbedrag ging omlaag, doordat Picnic een lager minimum bestelbedrag hanteert.
De afgelopen maanden stegen ook de onlinebestedingen bij de andere supermarkten in Nederland fors, door de lockdown- en quarantainemaatregelen. Ietwat zuur schreef Peter Garstenveld in een editorial in Distrifood, dat ook in een explosieve groeimarkt 'hippe disruptor' Picnic niet rendabel kan zijn. "Uiteindelijk zal online moeten groeien naar een fatsoenlijk rendement door meer bezorgkosten te rekenen of bestelplafonds verder te verhogen. Eigenlijk weet iedereen dit diep in zijn hart toch al lang. Maar stap maar eens uit die onlineratrace."
Picnic denkt daar oprecht anders over en groeit vrolijk door. In het Foodlog IFAMA-katern vertelt Tiffany Tsui waarom thuisbezorging in China wél rendabel is. Het korte antwoord: omdat er veel goedkope arbeid beschikbaar was, de nieuwe stedenbouw gepland werd rondom bezorghubs en de volumes groot zijn. Inmiddels loopt de prijs van de arbeid op, maar die kan dankzij de nieuwe stedenbouwkundige planning worden vervangen door bezorgdrones.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Toch wat kanttekeningen:
- Picnic heeft het bestelplafond nu al 2x verhoogt (van oorspronkelijk 20 naar uiteindelijk 35). Nog steeds relatief laag wel.
- Picnic heeft inderdaad voornamelijk A-merken, waarop ze de laagste prijs garanderen: Ik wees hen erop dat de groene asperges bij AH goedkoper waren, maar dat was volgens Picnic een 'AH-huismerk', dus dat kan dan niet vergeleken worden. Groene asperges, nou ja.... :-)
Juli 2016 kwamen ze nog in de krant met hun 50ste autootje: websuper-picnic-doopt-50e-elektrische-autootje-in-utrecht
Mag je deze lijn lineair extrapoleren? waar staan we dan over 5jaar?