Albert Heijn start in Amsterdam en Utrecht een test met elektrische trucks. Dat doet de supermarktketen in samenwerking met DAF Trucks, TNO en de vervoersbedrijven Simon Loos en Peter Appel Transport. Voor de ‘proeftuin’ worden 3 batterij-elektrische en 2 plug-in-hybride truck-trailer-combinaties ingezet.

De pilot is een Europese primeur. Voor de test legde de Brabantse autobouwer VDL op het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam een innovatief snellaadplein aan. TNO neemt de monitoring en analyse van het project voor zijn rekening, meldt Albert Heijn.

In 2014 sloot de supermarktketen de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. Samen met de transportbedrijven onderzoekt de supermarktketen hoe de binnensteden in de toekomst zoveel mogelijk emissievrij kunnen worden bevoorraad. De pilot loopt minimaal 2 jaar en wordt gezien als een belangrijke stap in de Deal.

Gisteravond zag de redactie in Utrecht een bestelwagen stoppen. Het ding was bestickerd met de tekst: 'ik rijd op elektriciteit'. De afzender bleek HelloFresh. Ook Picnic komt veel zichtbaarder dan AH's groene vrachtwagens met zijn elektrische bezorgtreintje door onze woonwijken.

'Thuislevering is beter voor het milieu'
Emissieloos bezorgen kan de milieu-impact van boodschappen doen drastisch verminderen. De redactie van het Belgische vakblad RetailDetail deed een gedachtenexperiment en berekende over de duim dat “op basis van goed gelegen distributiecentra er in Nederland en België 3 tot 5 keer minder kilometers gereden kunnen worden of 80% minder gereden kilometers”. Voorbeelden zijn het hierboven al genoemde Picnic en het Britse Ocado, met hun efficiënte thuisleversystemen.

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Zouden we in de Benelux de helft van onze boodschappen thuis laten bezorgen, dan zijn daar 80.000 bestelauto's voor nodig (die 20 tot 30 bestellingen per dag kunnen afleveren). "We zouden zo minstens 2 miljard kilometers per jaar vermijden en 685.000 wagens per dag voor winkelen uit het verkeer halen," luidt de droge conclusie.

De vérgaande gevolgen die een dergelijke verschuiving voor het winkelbestand zou hebben, komen ook zijdelings aan de orde: een marktaandeel van 5% van thuislevering zal voor de helft van het winkelbestand betekenen dat ze verliesgevend worden. "Niet alleen zal het aantal winkels drastisch afnemen, maar ook de rol zal veranderen in de richting van ultra-gemak ofwel van beleving." En daar zijn nog maar weinig retailers zich ten volle van bewust, denkt RetailDetail.
Dit artikel afdrukken