De Nederlandse biologische winkelformule Ekoplaza heeft uitbreiding naar België in de planning. Het bedrijf wil de komende jaren 50 winkels bij onze zuiderburen onder zijn merk openen omdat de markt die ruimte biedt, zegt CEO Erik Does in Distrifood.

Volgens Does zijn de groeikansen in België groter dan in Nederland, omdat de Belgische markt meer 'versnipperd' is. Er is supermarkt met alleen maar biologische producten, van wasmiddel tot zuivel. Ekoplaza maakte vorig jaar zijn entree op de Belgische markt met de overname van 14 biologische Origin'O-vestigingen, waarvan de eerste twee - in Alsemberg en in Berchem - al succesvol omgebouwd zijn tot Ekoplaza-supermarkten. Verder wil Ekoplaza schaalvoordelen realiseren door gebruik te maken van hetzelfde omnichannelkassasysteem als in Nederland, de Ekoplaza-huismerken in alle winkels aan te bieden, automatisch bestellen mogelijk te maken en thuisbezorging.

Als Ekoplaza het uitroltempo van de Nederlandse ketens Albert Heijn en Jumbo in België als voorbeeld neemt, zou het aantal van 50 winkels moeten lukken. Is er echt voldoende ruimte voor een nieuwe biologische formule op de Belgische markt? Colruyt boert zelf biologisch en heeft al jaren de winkelformule Bioplanet (die wel degelijk zeep en schoonheidsproducten verkoopt). Delhaize gooide het al veel eerder over de biologische boeg en 'gezond eten'-boeg.

Volgens Does biedt de coronacrisis voldoende ruimte om Ekoplaza in België te laten groeien. Consumenten zijn meer gezond en biologisch gaan kopen. De keten voorziet dit jaar een omzetgroei van 6 tot 9%, die boven de omzet van 2019 en 2020 uitstijgt.
  • Deel
Druk af