De Belgische supermarktgroep Colruyt heeft afgelopen jaar zijn marktaandeel in België weten te vergroten.

Van al het geld dat Belgische consumenten uitgaven in supermarkten, ging 32,2% naar de supermarkten van de Colruyt-groep. Een jaar eerder (het boekjaar van Colruyt loopt van 1 april tot 31 maart) was het marktaandeel nog 31,8%. De omzet steeg met 2,1% en de nettowinst met 2,5% naar €384 miljoen.

De groei was niet in alle bedrijfsonderdelen gelijk. Colruyt Laagste prijzen (de 'normale' supermarkten) groeide met 2%, OKay (de buurtsupermarkten), Bio-Planet (de biologische supermarkten) en Cru (de luxe specialiteitensupers) gingen er met 4,9% op vooruit.

Het afgelopen jaar kenmerkte zich volgens Colruyt door een "milder concurrentieel klimaat, met een wisselende promotiedruk." Met dat laatste doelt de groep op de ongekende acties waarmee Albert Heijn de markt opschudde. Voor het lopende boekjaar verwacht Colruyt dat het er heviger aan toe zal gaan. Behalve Albert Heijn, dat forse uitbreidingsplannen heeft, zal ook Jumbo zich op de Belgische markt komen melden. In maart zei Colruyt de concurrentie rauw te lusten.
De Tijd - Colruyt pikt klanten weg bij concurrentie
Reageer
  • Deel
Druk af