image


Het drukke en hectische leven (werk én privé) zorgt er in Europa voor dat er steeds minder vaker thuis wordt gekookt. 's Avonds eten we in restaurants, de rest van snacken we ons door de hongerdip. Er wordt verwacht dat deze trend zich door zal zetten als gevolg van onze volle agenda’s. Noord-Europese consumenten - m.n. in Noorwegen, Zweden, UK en Nederland - zetten de trend.
“Eetgewoontes hebben de gewoonte om zich aan te passen aan het dagelijkse tempo van het leven. Consumenten reageren op de voedselgewoontes en de dagelijkse beslommeringen door maaltijden te missen, de tijden van maaltijden bij te stellen en ook het type product wat men eet op het moment als het uitkomt” aldus Mattew Adams, marktanalist bij Datamonitor.

Het blijkt dat ontbijt en lunch het meeste te lijden hebben onder de invloeden van ons dagelijks leven. Steeds meer zie je dat de consumenten het ontbijt overslaan. De cijfers vertellen dat 1/3 van de consumenten in Engelend al niet meer ontbijt. Verwacht wordt dat dit aantal verder zal stijgen. Tevens zal de ‘lunch on the run’ groeien. In Engeland verwacht men rond 2010 een stijging van totaal 5,2 biljoen (!) extra ontbijten, lunches, diners en snacks welke buiten de deur genoten zullen worden ten opzichte van 2005.

‘Vele consumenten laten steeds meer het idee los van drie belangrijke maaltijden op een dag door drukte. De consumenten eten vaker alleen wanneer ze trek hebben en vaker kleinere porties per dag’, stelt Adams.

Het land binnen Europa wat het meeste besteed aan uit-eten inclusief de bestedingen aan re-tails en foodservice zijn wel de Italianen. Zij geven gemiddeld € 1.825,- per jaar. De Engelsen komen hierna met € 1.765,- per jaar gevolgd door de Fransen met € 1.543,- per jaar.

Met de hoeveelheid buiten de deur geconsumeerde maaltijden en snacks voert Engeland de lijst aan, zelfs voor USA. Nederland, Spanje en Italië komen daarna, gevolgd door Zweden, Frankrijk en Duitsland. Omdat uit-eten-gaan steeds gewoner wordt, is het geen “speciale gelegenheid” meer, maar meer een betaalbaar alternatief waarbij gebrek aan kwaliteit en afwisseling voor lief worden genomen.

Deze cijfers en feiten liegen er niet om. Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie eigen ervaringen met 'out-of-door' eten. Hoe ziet jouw 'eetleven' eruit?

Bron: Foodnavigator.com


Dit artikel afdrukken