Op 29 januari opent in Leipzig de Russische discounter Torgservis de deuren van zijn eerste Duitse winkel. Torgservis zou van plan zijn onder de naam Mere minstens 100 winkels te openen in het oosten van Duitsland, schrijft RetailDetail.
Frappant detail: de eerste vestiging komt in een pand waar voorheen een Aldi-vestiging zat. Aldi en Lidl krijgen er een directe concurrent bij. Torgservis biedt een een vergelijkbaar assortiment, met 70% laaggeprijsde voedingsmiddelen en daarnaast huisdierenbenodigdheden, huishoudelijke artikelen, drogisterijartikelen en kleding.
Het prijsniveau zou zo'n 20% onder dat van Lidl en Aldi liggen. Dat kan door een beperkter assortiment, 'kale' winkels waar de goederen vanaf pallets te koop zijn en een tweedehands inrichting. Eh? Ja, Torgservis is onder meer op zoek naar gebruikte diepvriezers en winkelwagentjes, aldus Bild.
De formule grijpt terug naar hoe Aldi en Lidl vroeger waren; hun formules zijn in de loop der jaren wat luxer geworden, maar mét behoud van hun unieke wapen: een beperkt assortiment met een hoge omloopsnelheid. De tweedehandsinrichting en een basaal assortiment maakt Torgservis echter nóg goedkoper. De Russische formule zou de Duitse discounters met hun eigen wapen kunnen verslaan, als het publiek gaat voor een weer wat uitgekleder assortiment.
Torgservis heeft in Rusland zo'n 800 discountwinkels en is ook actief in Roemenië, Kazachstan, Azerbeidzjan en China. Polen staat op het verlanglijstje.
RetailDetail - Russische discounter daagt Aldi en Lidl uit
Frappant detail: de eerste vestiging komt in een pand waar voorheen een Aldi-vestiging zat. Aldi en Lidl krijgen er een directe concurrent bij. Torgservis biedt een een vergelijkbaar assortiment, met 70% laaggeprijsde voedingsmiddelen en daarnaast huisdierenbenodigdheden, huishoudelijke artikelen, drogisterijartikelen en kleding.
Het prijsniveau zou zo'n 20% onder dat van Lidl en Aldi liggen. Dat kan door een beperkter assortiment, 'kale' winkels waar de goederen vanaf pallets te koop zijn en een tweedehands inrichting. Eh? Ja, Torgservis is onder meer op zoek naar gebruikte diepvriezers en winkelwagentjes, aldus Bild.
De formule grijpt terug naar hoe Aldi en Lidl vroeger waren; hun formules zijn in de loop der jaren wat luxer geworden, maar mét behoud van hun unieke wapen: een beperkt assortiment met een hoge omloopsnelheid. De tweedehandsinrichting en een basaal assortiment maakt Torgservis echter nóg goedkoper. De Russische formule zou de Duitse discounters met hun eigen wapen kunnen verslaan, als het publiek gaat voor een weer wat uitgekleder assortiment.
Torgservis heeft in Rusland zo'n 800 discountwinkels en is ook actief in Roemenië, Kazachstan, Azerbeidzjan en China. Polen staat op het verlanglijstje.
Albert Heijn heeft een periode gehad dat je in sommige filialen een aparte ruimte had waar je dan alle AH Basic producten kon kopen.
Ik weet alleen dat niet iedereen daar blij mee was of juist erg boos over was.
@6: Met Google en "restpostenladen" al veel daarover te vinden.
Met de opkomst van postorder bedrijven kwam ook het probleem "retourzending" op. Sommige bedrijven kochten zulke partijen op, repareerden, verpakten enz. en dan voor weinig in dit soort dump-winkels.
Ook fabrikanten zitten wel eens met overproductie, iets meer geproduceerd als bestelde partijen, THT te dichtbij ( = garantiedatum, die de fabrikant eraan verbindt; er zit nadrukkelijk GEEN chip op, die het product exact aan het einde daarvan in een dodelijk gif verandert en in heel veel gevallen heeft die datum ook weinig tot nix te maken met wel-of-niet nog goed eetbaar *) of.. verkeerd labeltje erop. Idem supermarkten met "recalls'. ook schadepartijen: denk aan lek geslagen containers, maar nog aan boord. Dit wordt in meer-of-mindere mate weer "opgekalefaterd" en in dit soort winkels aangeboden.
* Het mooiste verhaal van THT: Himalaya zout. op de verpakking: 200 miljoen jaar geleden gevormd in de bergen".. met een THT van 2 jaar, en dan exact na 2 x365 dg weggooien. Dan heb je het verhaal ECHT NIET door.
Harry, kun je dat uitleggen voor minder ingevoerde lezers?
In Duitsland zijn veel en veel meer "restposten"winkels als in NL. Wij hebben het ook zo ontzettend beroerd...
Mooi gezegd: er is altijd ruimte aan de onderkant van de markt. En daar goed zijn, is pas echt knap.