Al maanden laat de Duitse discounter Aldi op de thuismarkt betere groeicijfers zien dan concurrent Lidl. En dus past Lidl zijn nieuwe winkelconcept, dat momenteel wordt uitgerold in Duitsland, aan. Klanten moeten Lidl weer gaan zien als een hard-discounter, en niet als een goedkopere 'gewone' supermarkt.
Lidl neemt zijn net aangepaste winkelconcept in Duitsland op de schop. Met een 'afgeslankte' inrichting wil Lidl zijn klanten laten zien dat het echt een lageprijzenwinkel is. De discounter wil door klanten weer sterker als discounter worden ervaren.

De ommezwaai is opmerkelijk. Juist de afgelopen jaren zette Lidl in op een kwalitatiever imago, "met een ruimer assortiment gepresenteerd in mooiere rayons", aldus RetailDetail. Maar het mooie wijnrayon heeft alweer plaats gemaakt voor een 'gewoon' schap, de groente- en fruitafdeling oogt soberder, eenvoudige zwart-witte borden wijzen de klant de weg en aanbiedingen zijn nadrukkelijker zichtbaar.

Lidl versobert om 3 redenen.

Ten eerste blijkt concurrent Aldi al enkele maanden sterkere groeicijfers te realiseren op de Duitse markt, constateert vakblad Lebensmittelzeitung. Het gaat dan met name om de Aldi Süd-tak van dat concern; die is wat luxer dan Aldi Nord die je in Nederland vindt. Dus kiest Lidl voor een uitgesprokener discountimago, om prijsbewuste klanten te lokken.

Ten tweede blijk uit een marktonderzoek dat discountklanten geen 'franje' willen, maar prijs stellen op duidelijke structuren en een beperkt assortiment met lage prijzen.

Ten derde bleek de mooiere winkelinrichting meer werk voor de winkelmedewerkers met zich mee te brengen. Meer werk betekent simpelweg meer kosten. De optimalisatieslag die Lidl in Duitsland inzet, is niet nieuw voor Christian Härtnagel, sinds 2022 hoofd van Lidl in Duitsland. Hij voerde eerder in Groot-Brittannië een vergelijkbare efficiëntie-slag door. Daar was overigens ook Aldi Süd de grote concurrent.

In Nederland blijft Aldi (Nord) juist achter. Volgens kassabondata van bureau Hiiper daalde het marktaandeel van Aldi in het tweede kwartaal sterk ten opzichte van vorig jaar; de omzet zou volgens de index die het bureau hanteert met 12% zijn gedaald. De omzet van de discounters zou met 5% zijn gestegen. Lidl groeit in Nederland waar het merk geen last heeft van een wat luxer gepositioneerde Aldi (Süd). Van de groeiende voorkeur van consumenten voor de laagste prijzen profiteren de discountformules Nettorama en Dirk het meest; volgens de indexcijfers van Hiiper zou hun omzet met bijna 30% zijn gestegen.

In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk groeiden zowel Aldi als Lidl het afgelopen nadrukkelijk tegenover de rest van de markt.

In Frankrijk groeide het marktaandeel van Lidl het meest. Die groei lijkt nu te stabiliseren in een prijsgevecht met de grote Franse discounter E.Leclerc die systematisch en nadrukkelijk over zijn lage prijzen communiceert. De Franse inkoopbaas Michel Biero van Lidl heeft aangekondigd in september geen lagere prijzen te kunnen doorvoeren, iets waar consumenten niettemin vurig op hopen. Lidl Frankrijk had gehoopt 600 winkels van de noodlijdende Franse formule Casino over te kunnen nemen om E. Leclerc snel te kunnen inhalen door zijn bereikbaarheid uit breiden met 40% meer winkels om de hoek bij consumenten in de grote dorpen en steden. Leclerc-winkels zijn doorgaans groter en liggen verder af van waar consumenten wonen. Maar Lidl greep mis en moet het nu doen met het bestaande winkelnet en haalbare lage prijzen.