Lidl Duitsland kondigt een nieuwe stap in dierenwelzijn aan. Rundvlees gaat tussen oktober dit jaar en het voorjaar van 2024 over op minstens niveau 3 van het Duitse Tierwohl-systeem. Niveau 4 is biologisch. Verse zuivel van het huismerk komt eveneens op minstens niveau 3 in het schap 2024. Houdbaar gaat naar niveau 3.
Niveau 3 betekent dat dieren 120 dagen de wei in kunnen en in de stal 80% meer ruimte hebben dan de wettelijke eisen voorschrijven. In plaats van die weidegang kan het dier ook het hele jaar naar buiten kijken en buitenlucht inademen, of het hele jaar naar buiten in een overdekte ruimte. Niveau 3 betekent tevens dat de dieren met gentechvrij voer worden gevoederd. Dat is een voor Duitse consumenten belangrijke eis. In Nederlandse dierenwelzijnsstandaards speelt gentechvrij voer geen rol.

Op de website van omroep ZDF is in plaatjes aangegeven wat de verschillen tussen niveau 1 (wettelijk), niveau 2 (het eerste niveau daarboven, zoals in Nederland de eerste ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming), niveau 3 en niveau 4 (biologisch, zoals in Nederland de drie sterren van de Dierenbescherming) precies inhouden.

De Duitse tak van Lidl had tot doel om eind 2024 minstens 25% van zijn gehele assortiment vers rundvlees op niveau 3 en 4 aan te bieden. Daar gaat het bedrijf heel ruimschoots overheen.

Een woordvoerder van Lidl zegt dat het bedrijf met de gezette stap duidelijk maakt dierenwelzijn en de wensen van zijn klanten heel serieus te nemen. Daarom kiest het voor minimaal niveau 3.

De stap naar een hoger welzijn is geen geringe omdat Lidl (samen met zusterbedrijf Kaufland de derde grote retailer in Duitsland, na Edeka en Rewe en hun discountformules) een grote speler is die van boeren moet vragen om zich aan te passen. Daarom zegt het bedrijf dat de stap alleen gezet kan worden als boeren vertrouwen hebben in een constructieve en langjarige samenwerking.

Frankrijk
In Frankrijk profileert Lidl zich onder de leiding van inkoopbaas Michel Biero als de kampioen van zogeheten tripartite samenwerkingen tussen boer, verwerker en supermarkt om vanuit trouw en vertrouwen de boer letterlijk een gezicht te geven op verpakkingen en hem goed te belonen zodat hij duurzaam kan werken. De Franse tak van Lidl heeft inmiddels meer dan 5.000 koeien-, varkens- en kippenboeren in een wederzijds vertrouwenscontract weten te binden. Het bedrijf loopt inmiddels voorop in de toepassing van het eerlijke beloningslabel Rémunera. Lidl heeft grote waardering onder Franse boeren en betaalt bijvoorbeeld een opvallend veel betere melkprijs dan boerencoöperatie Sodiaal. Voor Franse consumenten is een faire beloning van de boer van belang.

Nederland
In Nederland zette Lidl een opvallende stap op het gebied van dierenwelzijn door te investeren in samenwerking met Kipster en kondigde het Pigster aan. Het eerste concept betreft eieren op het niveau van 3 sterren van de Dierenbescherming die bovendien alleen circulair worden gevoerd met de resten van humane voeding. Pigster wordt een soortgelijk concept met een varkenstoilet dat ammoniakvorming voorkomt, op het hoogste niveau diervriendelijk mag heten en waarin eveneens uitsluitend circulair voer wordt gebruikt. In Duitsland en Frankrijk heeft circulariteit weinig betekenis voor consumenten. Duitse consumenten in het hogere segment willen en krijgen lokaal voer zonder gentech, zoals Franse primair vertrouwen in het goede werk van de boer krijgen door een goede beloning.

In Nederland voert Lidl de topmerken Kipster en straks Pigster boven het gebruikelijke sterren-aanbod zoals alle Nederlandse supers dat voeren. Het gaat nog steeds om een beperkt volume aan de bovenkant van de markt. In Nederland trekt Lidl bewuste consumenten naar zich toe die er vanwege de aantrekkelijke prijzen blijven terugkomen en meer kopen dan alleen een Kipsterei en straks een Pigster-karbonade.