Frankrijk begint een pilot van 5 jaar met een 'beloningsscore'. Eind juni publiceerde het ministerie van landbouw en voedselsoevereiniteit een decreet in de Franse Staatscourant, waarmee de 'Rémunéra-score' werd aangekondigd. Consumenten kunnen straks in één oogopslag zien in hoeverre een boer al dan niet juist beloond wordt voor een product.
De Rémunéra-score was al voorzien in de wet Egalim-2, een wet die de verbetering van het boereninkomen beoogt. Frankrijk nam in 2017, na de Etats Généraux de l'Alimentation die de net gekozen president Emmanuel Macron toen organiseerde, een aantal maatregelen om de Franse landbouw te ondersteunen. Niet alle maatregelen van het Franse landbouw- en voedselbeleid pakten even goed uit, vandaar het vervolg.

Door middel van een label met letters en kleuren, vergelijkbaar met de Nutri-Score, krijgen consumenten inzicht in de prijs die aan de boeren wordt betaald. Het label gaat gelden voor rund-, varkens-, schapen- en geitenvlees, verse groenten en fruit, eieren, melk en zuivel van koeien-, geiten- of schapenmelk. De sectoren wijn, pluimvee(producten) en granen vallen niet onder de regeling. In het decreet wordt geen enkele distributiemethode of afzetkanaal uitgesloten.

De pilot komt niet uit de lucht vallen. Al in maart 2022 namen de rundvleesfederatie FNB (Fédération Nationale Bovine) en de supermarktketen Lidl France het voortouw. Tijdens de grootse Franse landbouwbeurs Salon International de l’Agriculture in Parijs lanceerden zij een dergelijk etiketteringssysteem. Bij die gelegenheid zei FNB-voorzitter Bruno Dufayet "De Rémunéra-Score beantwoordt aan twee grote uitdagingen [ ]: transparantie, die de sleutel is tot een betere verdeling van de waarde binnen onze sector, en rekening houden met de productiekosten van de landbouwers bij het bepalen van de prijs van producten. Want dat is waar de Egalim 2 wet over gaat: boeren betalen in overeenstemming met hun productiekosten", citeert Agroberichtenbuitenland.nl.

Voor Lidl is het concept al helemaal niet nieuw. Michel Biero, de inkoopdirecteur van Lidl Frankrijk, nam in 2015 het initiatief voor meerjarige ‘tripartiete’ contracten, tussen Lidl, boeren en verwerkende industrie. De boeren die zo'n contrat tripartite hebben afgesloten, inmiddels ruim 5.000, krijgen hogere prijzen voor hun producten. Lidl zet het Rémunéra-label sinds september vorig jaar op het Limousin-rundvlees dat onder tripartiete contracten wordt geproduceerd. Gelabelde vleesproducten zijn in 150 Lidl-supermarkten in de Grand Est-regio van het land te vinden. Lidl gaat het initiatief gedurende 2023 uitrollen naar alle supermarkten van de keten in Frankrijk.

Het Remunera-score label varieert van A+ tot F. De hoogste beoordeling, A+, is geïndexeerd aan de hand van de productiekosten van de boer, een referentiewaarde die door de branche wordt vastgesteld. Ligt een bepaald product voor de gemiddelde marktprijs in de schappen, dan krijgt het een score F mee.

Het ministerie van Landbouw en Voedselsoevereiniteit hoopt met de beloningsscore consumenten aan te zetten tot verantwoorder koopgedrag, met een onmiddellijk financieel effect voor de landbouwsector. Vooralsnog loopt de proef met de Rémunéra-score voor een periode van 5 jaar. Als de proef succesvol is, wordt de beloningsscore mogelijk permanent ingevoerd.

Rémunéra-score Lidl